Help, mijn advertentie wordt niet weergegeven in Google!

Kan jij jouw advertenties in Google niet vinden wanneer je hiernaar zoekt? Lees in dit blogbericht wat de voornaamste redenen hiervoor zijn en waarom je eigenlijk beter niet naar je eigen advertenties zoekt.

Betaalde advertenties in het zoeknetwerk

Als onderdeel van hun digitale marketingstrategie, zetten wij voor veel klanten betaalde zoekadvertenties op in Google Ads. Deze vorm van adverteren wordt ook wel SEA of Search Engine Advertising genoemd. De advertenties worden ingesteld in jouw gekozen regio met jouw gekozen budget. Je betaalt uiteindelijk enkel wanneer er op jouw advertentie wordt geklikt. 

Hoe is jouw advertentie opgemaakt?

Een advertentie bestaat uit 3 koppen (titels), 2 beschrijvingen, een zichtbare URL en mogelijks advertentie-extensies. Standaard voegen onze online marketeers onderstaande extensies toe:

  • Sitelink extensies: links naar andere relevante pagina’s in de website.
  • Highlight extensies: hierbij zetten we unique selling points van onze klanten in de kijker.
  • Oproepextensies: een aanklikbaar telefoonnummer waarbij Googlegebruikers rechtstreeks kunnen bellen.
  • Website-informatie extensies: bepaalde services, modellen of merken die onder de aandacht worden gebracht.
  • Locatie-extensies: adresgegevens (dit is enkel mogelijk met een koppeling met Google My Business)

Google beslist uiteindelijk zelf hoe de advertentie wordt weergegeven. Dit is afhankelijk van het apparaat of de browser waarop de Googlegebruiker zoekt.

Advertentie-extensies worden dus mogelijk niet altijd weergegeven. Zo worden oproepextensies bijvoorbeeld niet getoond wanneer je apparaat gebruikt waarmee je niet kan bellen. In sommige gevallen wordt ook de tekst van jouw advertentie ingekort.

Gouden tip: zoek niet zelf naar je advertenties

Onze klanten geven ons vaak de opmerking dat zij hun eigen advertentie niet in Google kunnen vinden. De redenen hiervoor zijn echter uiteenlopend.

De vertoning van je advertentie is allereerst afhankelijk van je instellingen. Maak je bijvoorbeeld gebruik van een advertentieplanning? Dan wordt je advertentie op bepaalde dagen en uren niet vertoond. Target je een bepaalde locatie en bevind je je niet op deze plek? Dan krijg je de advertentie logischerwijs niet te zien.

Een andere reden kan ook zijn dat je ingestelde dagbudget ondertussen is bereikt. Wanneer je volledige budget namelijk is gespendeerd, worden je advertenties pas de volgende dag opnieuw weergegeven.

Waarom je beter niet naar je eigen advertenties in Google zoekt

We begrijpen natuurlijk dat je zelf een voorbeeld van je advertenties wil. Toch is het beter om niet naar je eigen advertenties in Google te zoeken. Dit om de volgende redenen:

  • De klikfrequentie. Je CTR of klikfrequentie is de verhouding tussen hoe vaak je advertenties worden weergeven en hoe vaak er op geklikt wordt. Deze statistiek heeft een invloed op je accountprestaties: hoe lager je CTR, des te slechter je advertenties zullen presteren. Wanneer je dus vaak naar je advertenties zoekt met relevante zoekwoorden zal je dus op lange termijn de prestaties van je advertenties én account negatief beïnvloeden.
  • Je IP-adres.  Wanneer je herhaaldelijk naar je advertenties zoekt maar hier nooit op klikt, kan het zijn dat je jouw advertenties nooit meer te zien krijgt. Google herkent namelijk jouw IP-adres. Wanneer je nooit op je advertenties klikt gaat Google ervan uit dat je niet geïnteresseerd bent en laat dan liever je advertentie zien aan potentiële klanten die wel interesse tonen.

Advertentiebeoordeling en -diagnosetool

Met bovenstaande info in ons achterhoofd kunnen we concluderen dat je zelf beter niet naar je eigen advertenties zoekt. Maar hoe kan je dan wel een voorbeeld van je advertenties zien? Hiervoor gebruik je de advertentievoorbeeld en -diagnosetool. Deze tool laat zien of jouw advertentie in aanmerking komt voor weergave bij volgende zoekinstellingen:

  • Zoekwoord
  • Plaats
  • Taal
  • Apparaat
  • Doelgroep

Bovendien toont deze tool ook direct een voorbeeld van jouw advertentie. Wanneer de tool aangeeft dat jouw advertentie niet wordt weergegeven, zal deze hier ook altijd een reden voor meegeven. Op deze manier kan je dit probleem meteen oplossen.

Geschreven door

Karen

Karen
Projectmanager
karen@innomedio.be
+32 3 304 91 58

Google advertenties instellen? Vraag Innomedio om hulp!

Wil jij meer weten over online advertising of heb je hierbij extra hulp nodig? Innomedio helpt jou graag verder. Neem vrijblijvend contact met ons op voor de mogelijkheden in jouw branche.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.