14 tips om jouw Google Business pagina te optimaliseren

Ontwerp zonder titel (29)

Heb jij al een vermelding op Google voor jouw bedrijf? Een goed ingevulde en geoptimaliseerde vermelding kan er namelijk voor zorgen dat jouw ranking in de zoekresultaten verbetert. Wij geven alvast graag enkele ‘best practices’ om dit voor jouw vermelding in orde te maken!

Wat is Google Mijn Bedrijf?

Google Mijn Bedrijf, Google My Business of Google Places is een gratis service van Google waarmee je je bedrijf online zichtbaar kan maken in Google Maps en Google Zoeken.

Via de vermelding kan je de online informatie van jouw bedrijf zoals openingstijden, website, telefoonnummer en locatie correct en actueel houden. Maar het grootste voordeel van de vermelding is dat je met een volledig en geoptimaliseerd profiel ook nieuwe klanten kan werven. Op welke zaken moet je hierbij letten? Wij geven jou alvast graag enkele tips!

Het belang van Google Mijn Bedrijf en lokale SEO

Als je met jouw bedrijf lokaal gevonden wil worden, is het claimen en optimaliseren van jouw bedrijfsvermelding één van de belangrijkste hoekstenen. Laat ons dit even illustreren met een voorbeeld.

 

Voorbeeld 1:

Wanneer ik een lokale zoekopdracht uitvoer zoals ‘Broodjeszaak in mijn buurt’, krijg ik een zoekresultaat met de 3 dichtstbijzijnde en relevante broodjeszaken vanaf mijn locatie. De lokale zoekresultaten zijn omkaderd waardoor ze veel meer opvallen in de zoekresultaten. Volgens een onderzoek werd aangetoond dat er in 33% van alle zoekopdrachten op één van deze 3 resultaten wordt geklikt.

Tips om jouw vermelding te optimaliseren

Profiteer van een goede bedrijfsvermelding door alle mogelijke informatie in te vullen. Onderstaand vind je onze ‘best practices’ en aanbevelingen.

 

1. Bedrijfsnaam

Vul je bedrijfsnaam in zoals je deze overal gebruikt. Voeg geen zoekwoorden of locatienamen toe. Dit wordt namelijk beschouwd als spam.

 

2. Categorieën

  • De selectie van jouw primaire categorie is erg belangrijk en van invloed op de lokale ranking van jouw website. Maak daarnaast gebruik van alle additionele categorieën die van toepassing zijn op jouw bedrijf. Hoe meer je hier invult, hoe beter je zal ranken.

 

3. Bedrijfslocatie

  • Vul hier je adres in wanneer klanten jouw bedrijf kunnen bezoeken. Vul bij servicegebieden in welke locaties je bedient als bedrijf.
    • Tip: als klanten jouw bedrijf niet kunnen bezoeken, vul dan geen bedrijfslocatie in en vul enkel je servicegebieden in. Als klanten jouw bedrijf wel kunnen bezoeken, vul dan beide in.

 

4. Openingstijden

  • Voeg de openingsuren van jouw locatie in. Zorg er ook voor dat je de speciale openingstijden invult (wanneer jullie bijvoorbeeld tijdens de feestdagen gesloten zijn). Er is niets zo erg als voor een gesloten deur van een bedrijf staan wanneer online stond dat ze geopend waren.

 

5. Telefoonnummer

  • Voeg het telefoonnummer van je bedrijf toe. Kunnen klanten je ook op je GSM bereiken? Voeg dan een secundair nummer toe.

 

6. Korte naam van profiel

  • Maak het klanten gemakkelijker om je bedrijf op Maps en Zoeken te vinden en te volgen door een korte, unieke naam in te geven. Meestal is dit gewoon jouw bedrijfsnaam.
    • Tip: door een korte naam in te vullen, genereer je een link die je naar klanten kan sturen om een review achter te laten. De link wordt dan g.page/[yourshortname]/review

 

7. Website

  •  Vul hier jouw website in.
    • Tip: wanneer je UTM-parameters aan je URL toevoegt, kan je de resultaten van jouw vermelding tracken in Google Analytics.

 

8. Afspraaklinks

  • Zet hier de URL van jouw website in waar klanten een afspraak kunnen maken. Meestal is dit de contactpagina.

 

9. Services

Er zijn 2 verschillende versies van services die jouw vermelding kan krijgen. Of je kan enkel de titel van een service toevoegen, of je kan jouw service met een beschrijving én prijs toevoegen. Welke versie je krijgt, is afhankelijk van de primaire categorie die je instelt.

 

10. Producten

  • Dit onderdeel is nog in Beta-versie, wat betekent dat dit nog niet beschikbaar is voor elke vermelding. Indien dit voor jouw bedrijf wel beschikbaar is, raden we aan om hier jouw (belangrijkste) producten aan toe te voegen. Omdat je een call-to-action en link naar jouw website kan toevoegen, vergroot dit de kans op een conversie aanzienlijk.   
    • Kies een productcategorie, voeg de naam van het product, een foto, de prijs, een beschrijving, een knop en een link naar de website toe.  

 

11. Hoogtepunten

  • Voeg zoveel mogelijk relevante hoogtepunten toe (hoe kunnen klanten betalen, is jouw winkel rolstoeltoegankelijk, …)

 

12. Beschrijving

  • Met 750 karakters, kan je hier beschrijven wat jouw bedrijf doet, waarom ze voor jou moeten kiezen, … De beschrijving zelf heeft echter geen invloed op de ranking. Wel is aan te raden om deze in te vullen.

 

13. Foto's 

  • Een onderzoek heeft uitgewezen dat vermeldingen met foto’s 40% meer aanvragen genereren. Sinds juni 2019 beloont Google volledige vermeldingen met een extra ‘branding’ mogelijkheid. Wanneer alle informatie is ingevuld, wordt er een extra afbeelding van jouw logo getoond in jouw vermelding.

Nu dat jouw vermelding volledig is geoptimaliseerd, bestaat de kans dat er additionele features beschikbaar worden.

 

14. Google Posts

  • Dit kan beschouwd worden als een mini-blog. Creëer interessante content, voeg evenementen toe, aanbiedingen, call-to-actions, … Krijg ook inzichten in wat soortgelijke bedrijven posten op dat moment. Een post blijft 7 dagen zichtbaar, tenzij voor een evenement.
0x0-smart-fill-85 (68)

Reviews, waarom zijn ze zo belangrijk? 

Als laatste vermelden we nog graag het belang van reviews op jouw vermelding. Hoe meer reviews je verzamelt, hoe belangrijker Google jouw profiel beschouwt. Want, als andere mensen positief zijn over jouw bedrijf en jou aanraden, waarom zou Google dan niet meedoen? Reviews zijn ook een belangrijke ranking factor, daar je je hierin kan differentiëren van de concurrent.

Tip 1: reageer altijd op de reviews van jouw klanten. Toon appreciatie voor de positieve reviews en reageer correct en oplossingsgericht op negatieve reviews, ook wanneer deze niet terecht zijn. Dit toont aan bij Google dat je bezig bent met je klanten.

Tip 2: je kan gebruik maken van het linkje, dat hierboven reeds werd vermeld, en dit naar je klanten te sturen na een positieve samenwerking als manier om meer reviews te verzamelen. g.page/[yourshortname]/review.

Hulp nodig bij de optimalisatie van jouw vermelding?

Heb je na onze tips nog vragen over hoe je jouw vermelding moet optimaliseren of heb je hier hulp bij nodig? Wij maken met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Zo kunnen we luisteren naar je verhaal en kijken hoe we je van dienst kunnen zijn.