Awwwards conference 2019 - Amsterdam

Awwwards organiseert jaarlijks meerdere conferenties over de hele wereld en deze keer was Amsterdam aan de beurt. Dit kon ik als designer uiteraard niet aan mij voorbij laten gaan.

Wat is Awwwards?

Awwwards is naast de organisatie van deze conferentie ook een showcasewebsite waar dagelijks de nieuwste, mooiste en beste websites worden getoond.

Workshop: Easy And Affordable User Testing

Op woensdag 13 februari begon de Awwwards conferentie met een erg interessante workshop: Easy And Affordable User Testing door Ida Aalen van Confrere.  Tijdens deze workshop werden een aantal handige tips gegeven over hoe je op een eenvoudige en snelle manier een goede user-test kan uitvoeren. Hierdoor kan je zelfs met minimale testing ervoor zorgen dat je product enorm verbeterd. Dit is altijd zo wanneer je test met 0 personen.

Het testen van je product moet altijd plaatsvinden met de doelgroep van je product. Bovendien zou je gedurende het hele ontwikkelingsplan moeten testen, van eerste schets tot het eindproduct. Tijdens deze testen is het belangrijk om de testpersonen zelf te laten nadenken en geen leidende vragen te stellen. Zo kom je vaak tot verrassende resultaten.

Hoe belangrijk het is om je design/ prototype te testen met echte gebruikers en dat jij als designer niet de juiste testpersoon bent, werd tijdens deze workshop nog maar eens duidelijk.

Conferentie

Donderdag 14 en vrijdag 15 februari vond de conferentie plaats in het DelaMar theater in Amsterdam. Gedurende deze twee dagen vonden er 12 presentaties plaats met veel verschillende onderwerpen, variërend van design animatiemachine learning, gebruikersgemak voor doven tot Artificial intelligence (AI).

Minimum lovable product (Peter Smart – Fantasy)

Peter Smart nam ons tijdens zijn presentatie mee door designproces van een applicatie dat zijn bedrijf Fantasy heeft ontwikkeld voor een cruiseshipbedrijf. Deze inspirerende presentatie over het design en ontwikkelproces toonde duidelijk dat dit proces niet stopt na live-gang, maar een altijd-evoluerend product is. Volgens Peter Smart moet je tijdens de strategiefase van een project niet streven naar een minimum viable product (MVP), maar naar een minimum lovable product. Hierdoor ontwikkel je altijd een product waar je zelf trots op kan zijn.

Van desktop first naar mobile first (Raisa Cuevas - Google)

Raisa Cuevas sprak over de enorme groei in het aantal bezoekers van websites via mobiel t.o.v. desktop. Deze verandering is al jaren aan de gang, maar nu kunnen we er als designers niet meer om heen. 99 op de 100 website worden eerst ontworpen voor desktop en daarna vertaald naar een design voor mobiel. Dit zorgt echter nooit voor het beste resultaat, aangezien alles vasthangt aan de designbeslissingen die je eerder in het proces voor de desktopversie hebt gedaan.

Door de aandacht te verleggen van desktop first naar mobile first kunnen we er echter voor zorgen dat het merendeel van de bezoekers een ideale ervaring krijgt op de website.

 

Focus op content (Claudio Guglieri)

Claudio Guglieri ging tijdens zijn presentatie dieper in op usability en de regels die hieraan verbonden zijn. Hij legde voornamelijk de focus op de leesbaarheid van content en hoe je aandacht van gebruikers websitebezoekers kan trekken. 

Het weten wanneer deze regels verbroken moeten worden en steeds rekening houden met de juiste content zorgen volgens Claudio Guglieri voor het beste resultaat. 

E-commerce als brand experiences (Daan Klaver - Build in Amsterdam)

E-commerce als brand experiences, daarover ging de presentatie van Daan Klaver. Hij vertelde o.a. over het grote belang om winkelervaringen door te trekken naar websites en dit niet als twee losse componenten te zien. Enkel door vooraf goed na te denken over de klant, doelgroep en zijn wensen zorg je voor een goede strategie. Want… een goede strategie leidt tot goede ontwerpen, aldus Daan Klaver.

Conversie op een webshop is uiteraard van groot belang. Maar door tijdens de designfase puur te focussen op het verhogen van conversies verlies je echter de gebruikerservaring uit het oog.

Conclusie

Vrijdagavond stapte ik als een vat vol inspiratie op de trein terug naar Antwerpen. Met deze nieuwe ideeën en tips die ik in Amsterdam heb opgedaan ga ik nu aan de slag om dit in de praktijk toe te passen bij onze nieuwe projecten.


Geschreven door

Jeroen van Ginneken

Jeroen van Ginneken
Web- & UI-designer
jeroen@innomedio.be
+32 (0)3 304 91 53

Meer weten over wat we voor jouw project kunnen betekenen?

Wij maken met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Zo kunnen we luisteren naar je verhaal en kijken hoe we je van dienst kunnen zijn.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.