Breng je merkverhaal tot leven met Google Web Stories

Korte, makkelijke content is key anno 2020. Na Snapchat, Instagram en Facebook springt nu ook Google op de ‘stories’ kar. Met Google Web Stories kunnen gebruikers gemakkelijk, vluchtige content delen in de zoekmachine. De stories zullen te vinden zijn in Google Afbeeldingen en naast de webpagina in de zoekresultaten. Ontdek in ons blogbericht wat je allemaal kan met deze tool! 

Wat zijn Google Web Stories?

Met Google Web Stories wil Google een alternatief bieden op reeds gekende stories in apps als Snapchat, Instagram en Facebook. Het is een moderne manier om content zoals afbeeldingen, video's, audio of zelfs tekst te delen met gebruikers. Het grote verschil met bovengenoemde apps is dat de Google verhalen blijven staan zolang je wil, en dus niet na 24 uur weer verdwijnen.

Google zou Google niet zijn, als de Web Stories niets met SEO te maken hebben. Informatieve verhalen hebben dan ook de opportuniteit om bovenaan in Google te verschijnen.

Dé ideale content voor smartphones

De slides van Google Web Stories zijn verticaal en werken op AMP-technologie ofwel Accelerated Mobile Pages-technologie. Gemakkelijk uitgelegd, kun je AMP zien als een applicatie die ervoor zorgt dat je mobiele webpagina's mobielvriendelijker worden doordat ze sneller worden ingeladen. 

Andere voordelen van Google Verhalen

  • Je content ziet er meteen een stuk aantrekkelijker uit.
  • De verhalen zijn herbruikbaar en kunnen ingeladen worden op jouw webpagina.
  • Stories zijn niet meer weg te denken uit onze moderne samenleving.
  • Je luistert, bekijkt en klikt door op de stories, een interactieve manier van adverteren! 
  • ...

Creatief aan de slag met deze tips

Gebruik jij WordPress als CMS-systeem voor jouw website? Dan kan je gebruik maken van een speciaal door Google ontwikkelde plug-in om Web Stories te maken. Gebruik je een ander CMS-systeem? Niet getreurd! Google Web Stories maakt, zoals reeds vermeld, gebruik van AMP-technologie zodat in principe alle websites aan de slag kunnen met deze nieuwe functie van Google. Met deze uitleg op de officiële website van AMP weet een webdeveloper ongetwijfeld wel raad.

Dynamische & interactieve content

De hamvraag blijft natuurlijk: hoe maak ik aantrekkelijke Web Stories? We geven je alvast enkele concrete tips voor het maken van goede Google Web Stories.

  • Begin met het maken van een storyboard: om een storyboard te maken hoef je heus geen Picasso of Van Gogh te heten. Het is louter een plan dat laat zien wat er stap voor stap wordt behandeld. Je kan dit met gespecialiseerde software doen, maar ook met PowerPoint of zelfs met de hand.
     
  • Gerbuik killer visuals: Web Stories moeten visueel aantrekkelijk zijn om een impact te hebben op gebruikers. Dat betekent dat je waarschijnlijk veel tijd zal doorbrengen op Photoshop, Canva of een andere beeldbewerkingssoftware.
     
  • Ga voor de multimedia-experience: Google Web Stories ondersteunt zowel video als audio. Je kan deze middelen dan ook gebruiken bij het ontwikkelen van je stories om je gebruikers een betere ervaring te bezorgen. Let er wel op dat deze multimedia je verhaal ondersteunen, en niet net je gebruikers gaat afleiden. 
     
  • Zorg voor een duidelijke vervolgstap: Je wil uiteraard dat de kijkers iets ondernemen na het kijken van je stories. Je zet dus best een duidelijke vervolgstap in je laatste slide om de gebruikservaring nog een stapje hoger te tillen.

Je stories laten verschijnen in de zoekresultaten

Net zoals elk nieuw Google initiatief is ook Google Web Stories verbonden met SEO. Belangrijk om te weten is dat Web Stories in wezen gewone webpagina’s zijn. Ze hebben een URL, ze kunnen linken naar andere webpagina’s en ze kunnen verschijnen in de zoekresultaten. Dat gezegd zijnde zal het je ook niet verbazen dat de standaard SEO tactieken die je gebruikt voor de pagina’s op je website, ook gelden voor Google Web Stories. Lees dus zeker onze algemeen geldende SEO-tips om goed te ranken in Google.

Toch zijn er ook enkele story-specifieke manieren om te ranken in Google zoals bijvoorbeeld het voorzien van ondertitels en/of bijschriften voor de video’s in je verhalen of het toevoegen van structured data.

Neem ook zeker onderstaande richtlijnen in acht bij het maken van Web Stories:

  • Maak niet minder dan 5, maar ook niet meer dan 30 slides
  • Gebruik voor je titel niet meer dan 40 tekens
  • Gebruik voor de tekst op je slide niet meer dan 200 tekens
  • Zorg dat je video’s niet langer zijn dan 15sec per slide

Geschreven door

Fien Willems

Fien Willems
Online Marketeer
fien.willems@innomedio.be
+32 (0)3 321 72 58

Google Web Stories implementeren in jouw website?

Ben je na het lezen van deze nieuwe Google-functie getriggerd om er zelf mee aan de slag te gaan? Contacteer ons vrijblijvend, wij helpen je graag verder met al je vragen! 

 

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.