Dé marketing trends in 2023

Ontwerp zonder titel (47)

Welke kanalen ‘boomen’? Wat zijn de meest efficiënte strategieën en hoe kan je connecteren met je doelgroep?

De aftrap van 2023 is nog maar net gegeven en toch blikken we graag al vooruit; als marketingbureau weten we immers dat scoren enkel mogelijk is door te weten wat dé nieuwste trends zijn en door hierop in te zetten.

B2B & B2C Marketing Trends

De ideale doelgroep bereiken doe je met specifieke inspanningen op specifieke kanalen, zowel voor B2B als B2C. Logisch dus dat we voor beide ook andere trends verwachten.  

Zo zien we dat B2C marketeers meer en meer inzetten op sociale media content en dat vooral in de vorm van korte video’s en user generated content. We verwachten dan ook dat dit de trend blijft in 2023 en dat video meer dan ooit zal ‘boomen’ – maar daarover later meer.

In B2B daarentegen wordt er nog steeds sterk ingezet op e-mailmarketing en online advertenties (en terecht), maar ook daar zien we het belang van snelle sociale media content steeds meer naar boven komen. Sociale content is immers ideaal om een band op te bouwen met je doelgroep.

Ondanks de verschillen tussen een B2B- en B2C-aanpak is er ook enige overlap. Deze situeert zich op TikTok, Instagram en Pinterest. We durven gerust voorspellen dat in de loop van 2023 deze kanalen alleen nog maar aan belang zullen winnen. Hoe je de boot niet mist? Door in te zetten op korte, interactieve en laagdrempelige (video)content.

Maar de verwachtingen voor marketing in 2023 gaan véél verder dan short-form video en UGC. Ook artificiële intelligentie zal wat in de pap te brokken hebben, om over third-party cookies nog maar te zwijgen. Ontdek de nieuwste trends op vlak van marketing!

SEO wint (nog meer) aan belang

Een sterke SEO-strategie was de afgelopen jaren al essentieel wanneer je als bedrijf in Google gevonden wilt worden. ‘Dan gooien we toch gewoon wat keywords ertegenaan?’ is niet dé manier en al zeker niet in 2023. Zoekmachines worden slimmer en dus moeten SEO-strategieën dat ook worden. Google begrijpt waar gebruikers naar op zoek zijn. Daardoor is de relevantie van jouw content minstens zo belangrijk als de juiste zoektermen gebruiken.

In 2023 blijft investeren in SEO volgens een strategie belangrijker dan ooit voor je online aanwezigheid, zowel in B2B als B2C. Zorg voor content dat gebruikers WILLEN ‘consumeren’, welke inspeelt op de behoefte van de klant om zo toegevoegde waarde te creëren en klanten in verschillende fases aan je merk te binden. Personalisatie is hier de sleutel tot succes!

Tenslotte is ook technische SEO niet te onderschatten. Laadsnelheid, menustructuur, meta-gegevens … al deze dingen draag je als marketeer best hoog in het vaandel. Wist je trouwens dat 53 % van de mobiele webbezoekers al terug weg zijn als je website langer dan 3 seconden moet laden? Make it work!  

 

SEO-tip

"SEO draait niet om je zoekmachine. Het draait om relevante, leesbare teksten die alle nodige info bevatten en die ook technisch gezien klaar zijn voor de zoekmachine. Schrijven doe je voor je doelgroep, niet (specifiek) voor Google."

Trends in contentmarketing

79 % van de merken gebruikt content om kwalitatieve leads te genereren. Voor vele marketingteams staat contentmarketing dus al bovenaan het prioriteitenlijstje. We zagen in 2022 dat 95 % van de klanten loyaler zijn aan merken die transparante en waardevolle content de wereld insturen. Wil je als bedrijf online aanwezig én vindbaar zijn, dan is een sterke contentstrategie met mensgerichte en gepersonaliseerde content essentieel.

Hoe moet deze content strategie er in 2023 dan precies uitzien? Belangrijk is dat alle contentinspanningen afgestemd zijn op elkaar én op het kanaal waarop je inzet. Sales-taal in content is zo 2022. Dit jaar gaat het om je waarden, missie en visie en je eigen tone of voice om herkenbaar en vertrouwd over te komen bij je doelgroep. Tijd voor verandering dus!

Tenslotte zien we een verschuiving naar meer toegankelijke content, waarbij korte video’s voor het derde jaar op rij het meest aan belang winnen. De aandachtspanne van klanten daarentegen krimpt elk jaar. Hierop inspelen met korte, catchy (video)content is de boodschap!

Scoren met video in 2023

19 … dat is hoeveel uur de gemiddelde socialemediagebruiker videocontent bekijkt. Per week hé! Dat maakt video het ideale kanaal voor zowel B2B als B2C marketing. Vooral op mobiele telefoons zien we dat short-form video’s een gigantisch aandeel hebben in surfgedrag; maar liefst 80 % van alle mobiele data wordt gespendeerd aan videokanalen zoals TikTok en Instagram (Reels).

We verwachten dat TikTok en Instagram Reels, net zoals in 2022, de komende maanden aan belang gaan blijven winnen. Zet jij nog niet in op korte video content? Test het zeker uit! We zien namelijk dat steeds meer jongeren (tussen 18 en 24 jaar) platformen zoals TikTok gaan gebruiken als zoekmachine. Er is dus zeker ruimte voor informatieve content op deze platformen, als het maar snel en behapbaar is.

Ook YouTube doet tegenwoordig dienst als zoekmachine. Het platform stond in 2022 op de 4de plaats van populairste onlinekanalen en ondertussen krijgt het een zilveren medaille op vlak van populariteit. Wist je trouwens dat 70 % van de consumenten een product koopt nadat ze een video ervan op YouTube hebben bekeken? Hoezo heeft jouw firma nog geen YouTube-kanaal?

 

Video-tip

"Alles wat je moet doen is een content-format vinden dat jouw doelgroep aanspreekt, waarbij er veel engagement getoond wordt en dat liefst ook nog iets concreet oplevert, bijvoorbeeld short-form video’s. Gevonden? Doe meer van dat!"

User-generated content

Een gevolg van de overvloed aan korte video’s is de groei van user-generated content. Bekijk het als moderne mond-tot-mondreclame; consumenten beschouwen de meningen van anderen als betrouwbaar. Zo is er 2,4 keer meer kans dat jouw klanten dit soort content als betrouwbaar aanzien, dan de content die je als merk of bedrijf zelf maakt en verspreidt.

Of je controle hebt over de verspreiding van deze content willen we niet zo gezegd hebben, maar je kan het wel tot op een bepaalde hoogte sturen. Door zelf aan de slag te gaan met UGC of je klanten aan te sporen dit te doen in de vorm van unboxing video’s, reviews, foto’s met getagde producten en dergelijke is de eerste stap gezet.

UGC is heel toegankelijk omdat werkelijk iedereen met een smartphone aan de slag kan. Daarnaast is het een manier om je merk op een geloofwaardige en authentieke manier in de kijker te zetten. Integreren in je marketingplan, die handel!

 

UGC voor employer branding

Een andere interessante toepassing van UGC; het aantrekken van de juiste medewerkers. Door je medewerkers video’s te laten maken waarin ze tonen hoe hun werkdag eruit ziet, met welke klanten ze samenwerken of welke teamactiviteiten plaatsvinden heb je een streepje voor op vlak van employer branding. Je komt immers geloofwaardig over als bedrijf en het toont liefst ook nog wat een feest het is om bij jou te werken.

Cookieless future

In 2022 werd al duidelijk dat privacy en dataverzameling meer en meer een uitdaging zouden worden. And here we are; in 2023 zijn er een aantal dingen die je als marketeer (of als bedrijf) in acht moet nemen als je nog steeds data wilt kunnen verzamelen van je websitebezoekers.

Browsers zijn immers al een tijdje in de weer met het bannen van third-party cookies. Ze voelen GDPR en de wet op de privacy in hun nek hijgen en besluiten daarom binnenkort bepaalde cookies te gaan blokkeren. Ook Google Chrome blijft op dit vlak niet achter; Google laat weten dat het in de loop van 2024 deze third-party cookies volledig zal bannen. Tijd voor actie dus!

 

Zonder third-party cookies marketingdata verzamelen

Flexibel en creatief is elke marketeer z’n ‘middle name’. En komt dat even van pas, want de manier waarop je data verzamelt omgooien vraagt voor wat flexibiliteit.

Om de cookieloze toekomst voor te zijn is het belangrijk om de migratie naar Google Analytics 4 vandaag nog in te zetten. Zet daarbij server-side tagging op de agenda zodat je met Google Tag Manager gebruikersactiviteit kan (blijven) meten.

Gelukkig kan je met first-party cookies nog steeds waardevolle informatie verzamelen over je websitebezoekers, maar de data blijft dan volledig bij jezelf. Belangrijk is dat je hiervoor expliciete toestemming vraagt aan bezoekers.

Artificiële intelligentie in marketing

Artificial intelligence, Machine Learning … De termen waaien je rond de oren, maar wat betekenen al deze dingen nu écht voor marketing in 2023?

Hoewel voor sommige AI klinkt als een ‘ver-van-ons-bed-show’ zit je er al tot over je oren in, wellicht zonder je er bewust van te zijn; denk zo maar aan videogames, online customer support, chatbots en de slimme toepassingen in onze auto ... Ook in marketing maken we al veelvuldig gebruik van AI-technologieën:

  • Slimmere targeting bij advertenties, denk bijvoorbeeld aan PMax campagnes in Google of machine learning bij Facebookcampagnes.
  • Trendspotting en voorspellingen in marketing via algoritmes en datamodellen.
  • Gebruiksvriendelijkheid voor klanten op een hoger niveau, denk aan verbeterde selfservice technologieën via chatbots bijvoorbeeld.

We verwachten dat de mogelijkheden van AI in 2023 nog veel verder zullen ontwikkelen; zo zullen we het binnenkort kunnen inzetten om content te optimaliseren als onderdeel van onze SEO-strategie. Ook zal het marketeers kunnen helpen bij het sorteren van data, het schrijven van taglines, korte teksten, enzovoort.

Daarnaast is machine learning ideaal om doelgroepen beter te leren begrijpen. Datamodellen en algoritmes werken allemaal volgens machine learning principes. Kunnen we via machine learning al deze data beter begrijpen, dan helpt het marketeers om budgetten te optimaliseren en om een persoonlijke touch te geven aan customer experience.

’t Is duidelijk; 2023 heeft heel wat moois in petto om de online aanwezigheid van bedrijven te verbeteren en het werk van marketingteams NOG interessanter te maken. Het moment om op deze hogesnelheidstrein te springen is nu!

Gaat het volgen van deze trends jouw petje te boven? Heb je zelf andere prioriteiten op je lijstje staan? Misschien overweeg je dan om je marketingacties uit handen te geven.

Benieuwd naar meer?

Onze marketeers vertellen je graag alles over hoe we in 2023 te werk gaan met een onderbouwde marketingstrategie om jouw doelen te behalen.