Een contentstrategie: hoe begin ik eraan?

Aankoopbeslissingen verlopen anders dan vroeger. Klanten zijn via verschillende (online) media voortdurend op zoek naar antwoorden. 70% van een aankoopbeslissing wordt gemaakt nog voor men jouw bedrijf en haar diensten kent of contacteert.

Aankoopbeslissingen verlopen anders dan vroeger

De juiste informatie, die inspeelt op specifieke informatienoden van jouw (potentiële) klanten, op het juiste moment en verspreid via het juiste kanaal maakt dat men voor jou kiest! Ik vertel je graag waarom relevante content zo belangrijk is in samenwerking met Kantara.be

Vroeger was het simpel

Als je vroeger een wasmachine nodig had, ging je naar de plaatselijke handelaar. Omdat je mama die aanraadde en omdat je dankzij reclame: op tv, op de radio, in het stratenbeeld of in de boekskes, wist dat je daar terecht kon voor een wasmachine. Je ging naar de winkel, waar een goede verkoper je allerlei vragen stelde: woon je alleen, heb je kinderen, ben je sportief, welke hobby’s beoefen je, was je ook door de week of enkel in het weekend? Dat deed hij niet zomaar, maar om je de meest geschikte wasmachine die paste bij jouw situatie aan te raden. Hij stelde vervolgens een drietal machines voor (ook niet zomaar, maar da’s een ander verhaal) en jij koos daar dan uit. Koop gesloten, wasmachine verkocht.

Het internettijdperk en de overvloed aan informatie

Met de komst van het internet en in een maatschappij met een overvloed aan informatie, is die decision funnel veranderd. Als nu je wasmachine stuk is en je bent op zoek naar een nieuwe wasmachine dan ga je je online & offline informeren. Op basis van die informatie vind je verschillende oplossingen. Je zoekt verder naar die informatie die jouw keuze bevestigt, bestelt online of gaat naar een fysieke winkel waar je onderhandelt over de prijs en voorwaarden.

Klanten zijn via verschillende (online) media voortdurend op zoek naar antwoorden. 70% van een aankoopbeslissing wordt gemaakt nog voor men jouw bedrijf en haar diensten kent of contacteert.

De oplossing: een contentstrategie

Om die content en die contentflow in kaart te brengen, stel je een contentstrategie op. In een contenstrategie schets je de waarom van je bedrijf en haar doelstellingen. Je vertaalt de wensen en doelen van je klanten en kijkt hoe jouw organisatie kan helpen om hun toptaken te volbrengen. Je beschrijft er het kader voor content en geeft richting voor het produceren, publiceren, managen en beheren van content. Het geeft antwoorden op vragen zoals:

  • Wie ben je, waar sta je voor? Waarom zet je in op content?
  • Wie wil je precies bereiken? Welke content wil je delen?
  • Wat is het doel van elke publicatie? Via welke kanalen heeft die content de meeste impact?
  • Wanneer wordt die informatie gepubliceerd? Wie is verantwoordelijk voor de creatie of aanlevering van de content
  • Hoe zorg je ervoor dat die content gevonden wordt? Hoe evalueer je je inspanningen

Geschreven door

Jens Joosen

Jens Joosen
Zaakvoerder
jens@innomedio.be
+32 (0)3 321 72 58

14 stappen voor een goede contentstrategie

Hoe begin je aan zo’n contentstrategie?

We geven je graag 14 stappen mee waarmee je zelf aan de slag kan. Vul onderstaand formulier in & download onze whitepaper met het stappenplan.

Bedankt voor je aanvraag

We hebben je een e-mail gestuurd met een link om het bestand te downloaden.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.