Fouten op je website voorkomen door error-tracking

Hoeveel we ook testen, elke type website of webapplicatie, groot of klein, zal altijd bugs bevatten. Via error-tracking voorkomen we de meeste fouten.

Testen, testen & blijven testen

Hoeveel we ook testen, elke type website of webapplicatie, groot of klein, zal altijd bugs bevatten. Zolang we zelf nog actief de website ontwikkelen en testen, kunnen we alle fouten die we tegenkomen meteen oplossen. Echter, vanaf het moment dat de website live gaat zullen de bezoekers de website gaan gebruiken en hebben we er uiteraard geen idee van wat er allemaal gebeurt.

Als een bezoeker tegen een fout op je website aanloopt, zullen zij in het beste geval de moeite nemen om dit te melden. In de meeste gevallen is dat echter niet het geval. Het is dus goed mogelijk dat bepaalde bugs onopgemerkt blijven waardoor je potentiële klanten kan verliezen. Denk maar aan fouten bij het invullen van formulieren of het plaatsen van bestellingen.

Error-tracking met Sentry

Error-tracking met Sentry

Om dit probleem tegen te gaan maken wij bij Innomedio gebruik van de “error-tracking” tool Sentry, die ook gebruikt wordt door o.a. Dropbox, AirBnB, PayPal en Microsoft. Dit is software die al onze websites monitort en elke foutmelding uitgebreid logt aan de hand van Stack Traces.

Stack Traces zijn heel simpel uitgelegd een spoor dat we kunnen volgen om te zien vanuit welke lijntjes code een foutmelding tot stand is gekomen.

Niet alle bugs zorgen er echter voor dat er iets “kapot” gaat, maar het zijn uiteraard de bugs die dat wél doen die we als eerste willen oplossen. Ook hier maakt Sentry onderscheid in, zodat wij meteen kunnen zien welke bugs we prioriteit moeten geven.

Kortom, we kunnen telkens perfect zien waar, wanneer en waarom iets fout gaat en krijgen hier meteen melding van via e-mail, en zelfs in ons interne chatkanaal Slack.

Tijdbesparend & actueel

Sentry’s uitgebreide manier van loggen zorgt ervoor dat we veel tijd besparen met het oplossen van complexe fouten gemeld door websitebezoekers of gebruikers van de webapplicatie. Voordien moesten we vertrekken van (meestal) onduidelijke of onvolledige feedback en verloren we veel tijd met het uitzoeken en simuleren hoe een bepaalde fout tot stand gekomen is. Nu kunnen we met een minimum aan informatie meteen zien wat er fout gegaan is.

Dankzij Sentry tasten we dus niet meer in het duister over wat er allemaal gebeurt wanneer een website of webapplicatie live gaat. We kunnen fouten waarvan we niet wisten dat ze er waren meteen oplossen wat zowel de kwaliteit van onze code als het gebruikersgemak van de bezoekers alleen maar ten goede komt.


Geschreven door

Ewald Vanderveken

Ewald Vanderveken
Backend Developer
ewald@innomedio.be
+32 (0)3 321 72 58

Wil jij ook meer inzicht krijgen in jouw website?

Wij maken met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Zo kunnen we luisteren naar je verhaal en kijken hoe we je van dienst kunnen zijn.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.