Friends of Search 2021 Nederland – onze take-aways

Op dinsdag 16 november waren onze online marketeers aanwezig op de jaarlijkse SEO- en SEA-conferentie: Friends of Search Amsterdam. In februari 2020, gingen we al naar de eerste Belgische editie in Brussel, maar dit jaar wilden we ontdekken wat de Nederlandse editie ons kon bijleren.

Graag delen we met jullie onze persoonlijke belangrijkste take-aways op vlak van SEO en SEA.

Marketing zonder third party cookies: een uitdaging voor 2023

De eerste spreker, Gianluca Binelli, ging al meteen in op één van de belangrijkste items waar alle digitale marketeers momenteel mee bezig zijn. Namelijk: 'Hoe bereiden we ons voor op het verdwijnen van third party cookies'?

Het verdwijnen van deze cookies zal ongetwijfeld een invloed hebben op hoe we betaalde advertenties moeten gaan toeschrijven. Gianluca Binelli focust zich vooral op de incrementele waarde (Incrementality) van PPC-campagnes (in zowel Google als Facebook) bij het meten van data. Maar wat is incrementality? Eigenlijk niets meer dan een mooi woord voor de toegevoegde waarde die elk kanaal biedt in het conversiepad. 

Het conversiepad van een prospect, oftewel de periode tussen de eerste interactie met het merk en de uiteindelijke aankoop, wordt dus onmisbaar. Een beter inzicht krijgen in het conversiepad wordt dan ook één van de doelstellingen naar de toekomst toe. Er bestaan momentaal al algoritmische modellen waarbij de waarde aan elke stap van dit pad wordt toegekend. Denk maar aan Data-Driven attribution of Markov Chains zoals Multi-Touch attribution. Deze input kunnen we in de toekomst gebruiken om de impact per betalend kanaal beter in te schatten. 

Ultieme tips voor de perfecte Google Shopping feed

Tijdens de presentatie van Jean-Thomas Célette en Ifran Uyar hebben we enkele interessante tips gekregen om onze Google Shopping feeds te optimaliseren. Enkele vanzelfsprekende items:

  • Fix errors in het Merchant Center zodat je zoveel mogelijk producten live krijgt
  • Optimaliseer je feed én je website 
  • Optimaliseer je product content

Enkele concrete best practices waar wij mee aan de slag kunnen: 

  • Correcte prijs- & beschikbaarheidsdata boosten de resultaten
  • Voorzie correcte identifiers (feeds die gebruik maken van een correcte GTIN genereren maar liefst 200% meer clicks)
  • Los issues met afbeeldingen op en optimaliseer ze op belangrijke zoekwoorden
  • Optimaliseer je titels en beschrijvingen volgens een vaste structuur
  • Voeg zoveel mogelijk extra attributen toe (Google Product Category, Mobiele link, Kleur, Geslacht, ...)
  • ...
Programma van Friends of Search

Performance Max (PMax-campagnes)

Dat Google inzet op machine learning en artificiële intelligentie, was al lang geen geheim meer. Deze nieuwe campagnevorm (beschikbaar sinds november 2021) verschijnt met slechts één simpele advertentie op alle kanalen/netwerken van Google (Search, Display, Shopping, Gmail, YouTube, Discover, Google Maps etc.)

PMax-camapgnes werken het best als aanvulling op een bestaande searchcampagne en helpen meer converterende klanten te vinden aan een hogere conversieswaarde. 

Enkele voordelen:

  • Groter bereik
  • Vermindert complexiteit & bespaart tijd
  • Meer waarde met hetzelfde budget

PMax-campagnes maken gebruik van doelgroepsignalen om te zoeken naar mensen met een gelijkaardige of sterkere intentie om conversies te vinden.

Het belang van Discovery ads

Een andere interessante lezing ging over Google Discovery ads. De manier waarop mensen winkelen en nieuwe merken ontdekken, is veranderd: gepersonaliseerde feeds zoals nieuws, video en social media spelen een belangrijke rol om mensen te inspireren tijdens het klanttraject. Sterker nog: 85% van de mensen zegt binnen 24 uur na een product te hebben ontdekt, actie te ondernemen zoals bijvoorbeeld prijzen vergelijken of een aankoop te doen.

Met discovery-campagnes kan je via één Google Ads campagne visuele en inspirerende gepersonaliseerde advertenties laten zien aan meer dan 3 miljard potentiële klanten die ervoor openstaan een merk te ontdekken. Deze advertenties worden getoond op de YouTube homepagina, in Gmail & op Google Discover.

Het verschil tussen Discovery ads en Display ads

De voordelen van Discovery advertenties zijn dat ze, uitgebreider, visueler en relevanter zijn dan Display advertenties, wat het engagement vergroot. Via Discovery ads kan je namelijk een 'swipeable' carrousel advertentie maken waarin verschillende producten of diensten afgebeeld worden. 

Omdat Discovery ads zo gepersonaliseerd zijn, zorgen ze vaak voor een hoge CTR en een lage CPC (gemiddeld € 0,30).

Volgens ons dus zeker een advertentiemogelijkheid om rekening mee te houden in de toekomst. 

Een betere gebruikservaring door gebruik van brede zoekwoorden & DSA

Adverteren in het zoeknetwerk van Google gebeurt vanzelfsprekend op basis van zoekwoorden. Door Friends of Search leerden we hier heel wat over bij.

Presentatie Friends of Search over brede zoekwoorden in Google Ads

Brede zoekwoorden

Waar vroeger aparte campagnes of advertentiegroepen gemaakt werden met exacte zoekwoorden of woordgroepen, is het in de toekomst niet meer interessant om deze in te zetten en in de plaats daarvan gebruik te maken van brede zoekwoorden.

Brede zoekwoorden zijn namelijk veranderd ten opzichte van vroeger. Google kijkt voortaan veel verder dan alleen naar het zoekwoord. Zo wordt er ook gekeken naar de content op de pagina, de locatie van de gebruiker en naar andere zoekwoorden in de advertentiegroep. Op basis van deze signalen kan Google de intentie van de gebruiker beter begrijpen en hen een betere ervaring bezorgen.

Dynamische zoekadvertenties 

Om meer verkeer te genereren, kan je niet alleen gebruik maken van brede zoekwoorden. Dynamische zoekadvertenties zijn een andere interessante mogelijkheid. Dit soort advertenties zijn een goede aanvulling op je andere advertenties, aangezien je zo ook gevonden wordt op long-tail zoekopdrachten die je niet hebt opgenomen in je gewone searchcampagnes. 

Voordelen DSA

  • Nieuwe zoektermen: aan de hand van dynamische zoekadvertenties kan je veel nieuwe zoektermen vinden waaraan je initieel niet gedacht hebt.
  • Snel opgesteld: Google genereert automatisch koppen op basis van de tekst op de landingspagina’s en op basis van de zoekopdracht. Je hoeft dus enkel nog maar een beschrijving toe te voegen.

De toekomst van technische SEO

Tijdens een sessie over technische SEO, hebben we weer extra inzichten gekregen over het proces dat Google doorloopt om websites te indexeren. Wat is technische SEO juist? Wel volgens Barry Adams is dit "Anything that has nothing to do with content or links". 

 

Friends of Search presentatie over technische SEO

Technische SEO in 2021

Onze take-aways van deze sessie waren vooral:

  • om vaker het Google Crawl request in Google Search Console te raadplegen.
  • dat we onze Google Ads en SEO-strategie op elkaar moeten blijven afstemmen
  • dat volgens Adam Google niet de hele pagina rendert ("leest"). Dit is ook onze ervaring
  • Core web Vitals zijn en blijven een belangrijk element

Tech SEO in de toekomst

Barry Adams deelde ook heel wat interessante ideëen over hoe het technische SEO-landschap er in de toekomst uit zal zien. Zo haalde hij onderstaande zaken naar boven:

  • Live Indexing API: hiermee zou het mogelijk zijn om veranderingen op je website rechtstreeks naar Google te versturen. Dit is al wel mogelijk via Bing, maar het is onduidelijk wanneer dit bij Google mogelijk zal zijn
  • Structured data: evolueert constant en is daarom belangrijk om hierop te blijven inzetten
  • Betere rapporten in Google Search Console: er zal meer bruikbare informatie beschikbaar worden. Wij houden de GSC blog in ieder geval hiervoor in de gaten.
  • Betere documentatie van Google

Was Friends of Search Amsterdam de moeite?

Wij vonden van wel. De interessante sprekers, de organisatie en de lekkere catering maakten het een zeer leerrijke en boeiende dag.

Volgend jaar zijn we dus zeker weer van de partij. 


Geschreven door

Jelle Jansen

Jelle Jansen
Online marketeer
jelle.jansen@innomedio.be
+32 (0)3 321 72 58

Wil jij jouw SEO- of SEA-strategie naar de next level brengen?

We zitten graag met jou aan tafel om hierover te brainstormen. Neem dus gerust contact met ons op voor een afspraak of al jouw vragen rond SEO en/ of SEA! Wij komen steeds met plezier vrijblijvend langs om kennis te maken. 

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.