Friends of Search 2020 België – onze take-aways

Op woensdag 5 februari waren onze online marketeers aanwezig op de eerste Belgische editie van Friends of Search. Deze jaarlijkse SEO- en SEA-conferentie is al zeven jaar een vaste waarde in Nederland, maar werd nu voor het eerst in België georganiseerd. Dat konden we natuurlijk niet aan onze neus voorbij laten gaan.

Hieronder geven wij onze persoonlijk belangrijkste take-aways op vlak van SEO en SEA.

Omgaan met featured snippets en een zero-click world

Eén van de meest interessante sprekers was Cindy Krum. Zij gaf meer uitleg rond de problematiek van landen met meerdere talen waar de zoekresultaten en het aantal featured snippets nooit gelijk zijn. Zeer relevant voor België natuurlijk.

We zien ze steeds vaker opduiken in zoekresultaten, de featured snippets. Dit zijn resultaten waarbij je in Google zelf het antwoord op je vraag kan lezen en niet hoeft door te klikken naar een website. Voorbeelden hiervan zijn het weer, vluchten, specifieke antwoorden op je vraag, etc.

Tijdens deze lezing werd het alsmaar duidelijk dat het per taal afhangt hoeveel featured snippets er getoond worden. Zo kan het zijn dat er in het Nederlands veel minder featured snippets worden getoond dan in het Frans.

Daarnaast zijn deze zoekresultaten niet enkel afhankelijk van de taal waarin wordt gezocht, maar voornamelijk van de taalinstelling van het toestel waarmee wordt gezocht. Als de taalinstelling van jouw smartphone bijvoorbeeld in het Engels staat, zal jij heel andere zoekresultaten zien dan iemand waarvan de taalinstelling Nederlands is.

Waarom moet je hiermee rekening houden?

Tijdens de lezing werd het heel duidelijk dat je bij sommige talen meer of minder concurrentie gaat hebben van featured snippets. Bij het tracken van de positie van zoekwoorden tijdens je SEO-analyse moet je dus ook rekening houden met andere talen. Zo krijg je een overzicht van talen met meer opportuniteiten om organisch te ranken en in welke talen je meer moet inzetten op betalende zoekadvertenties.

Cindy Krum heeft hier gelukkig een tool voor ontwikkeld, Mobile Moxie, die we in de toekomst zeker eens zullen testen.

SEO op grote schaal: case van Bol.com

Tijdens de case van Bol.com, uitgelegd door de Head of SEO van het bedrijf Dieuwerke Antoons-O’Donnell, kregen we leuke inzichten over SEO-optimalisaties op een gigantische schaal.

Onze belangrijkste learning van deze lezing was dat het gebruik van natuurlijke taal enorm belangrijk is. Om hun metatitels en H1’s zo natuurlijk mogelijk te maken, ontwikkelde Bol.com een script met maar liefst 18 variabelen voor hun paginatitels en 71 variabelen voor hun metatags.

Het resultaat liegt er niet om:

  • 98% van H1’s zijn meer natuurlijk
  • 58% meer organische verkeer, waarvan 24% van de top 3 zoekresultaten komt

Het belang van Google Search Console

Bij verschillende talks kwam het belang van één SEO-tool steeds naar boven: Google Search Console. De voordelen van deze tool zijn dan ook duidelijk:

  • De data zijn zeer betrouwbaar
  • Het is een gratis tool

Je kan daarnaast ook zeer interessante data uit GSC halen:

  • URL-inspectietool: laat zien hoe de Googlebot op jouw pagina’s reageert
  • Dekkingsrapport: geeft informatie over welke URL’s wel of niet gecrawld en geïndexeerd zijn
  • Prestatierapport: toont voor welke zoekwoorden jouw website gevonden wordt, waarop wordt geklikt en hoe jouw website rankt voor deze zoekwoorden.

De data van het prestatierapport kan echter nog heel wat verbeteren:

  • Je kan (nog) geen data terugvinden over welke taalversie iemand gebruikt om zijn zoekopdracht te doen (Cindy Krum)
  • De limiet van 1000-rijen kan voor onvolledige data zorgen (Izzi Smith)

Martin Splitt van Google liet tijdens zijn lezing wel vallen dat we (waarschijnlijk) wel nieuwe metrics mogen verwachten in 2020.

De kracht van automation voor jouw zoekadvertenties

Naast SEO-lezingen hebben we ook enkele keynotes over SEA gevolgd. De rode draad in deze lezingen was automation en hoe wij als adverteerders de controle kunnen behouden.  Andrew Rackham, head of core search, automation & audience bij Google benadrukte dat de toekomst ligt bij het steeds verder automatiseren en te vertrouwen op machine learning.

Smart bidding, geautomatiseerde targeting, slimme advertenties, … klinkt echter allemaal wel mooi maar het is tegelijk een proces van loslaten. Volgens Frederick Vallayes, co-founder en CEO van Optmyzr, is het dan ook belangrijk dat online marketeers deze controle terugnemen. Dit kunnen we doen door de automatiseringssystemen te voorzien van voldoende data en feedback, zoals 1st party data.

Eén van de belangrijkste zaken die we zullen onthouden is dat data dus key is om controle over automation te behouden.

Conditional ads voor beginners

Een andere interessante keynote tenslotte was van Martin Röttgerding van Bloofusion Germany, die sprak over het personaliseren van zoekadvertenties met behulp van conditionele advertenties. Met dit soort advertenties kan je met een datafeed de advertenties automatisch aanpassen zodat deze relevant worden voor het moment en de locatie waar de gebruiker de advertentie ziet.

Hierbij kan je zeer creatief te werk gaan:

  • Locaties dicht bij jouw winkel(s)
  • Tijd van de dag (bv. ‘s morgens ó ’s avonds)
  • Dagen in de week (bv. maandag ó vrijdag)

Martin heeft tijdens zijn lezing een aanpak getoond dat het aanmaken van een datafeed en conditional ads veel eenvoudiger maakt. Met zijn tips zullen we in de toekomst veel sneller en gemakkelijker gebruik kunnen maken van gepersonaliseerde advertenties.

Was Friends of Search België de moeite?

Het antwoord op deze vraag is duidelijk: ja. De kwaliteit van de sprekers, de afwezigheid van gesponsorde keynotes en de organisatie maakten het een zeer inspirerend evenement en absoluut de moeite.

Volgend jaar zijn we er dus zeker opnieuw bij!


Geschreven door

Tine Naegels

Tine Naegels
Online marketeer
tine.naegels@innomedio.be
+32 3 304 91 57

Meer info over hoe jij jouw SEO- en SEA-strategie kan verbeteren?

We zitten graag met jou aan tafel om hierover te brainstormen. Neem dus gerust contact met ons op voor een afspraak of al jouw vragen rond SEO en/ of SEA! Wij komen steeds met plezier vrijblijvend langs om kennis te maken. 

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.