Gestructureerde data: laat zoekmachines jouw content begrijpen

Om informatie op websites efficiënt te indexeren houden zoekmachines rekening met heel wat factoren. Ze worden hier dan ook steeds veeleisender in. Waar het echter allemaal uiteindelijk om draait is om jouw website te voorzien met voldoende rijke content. Een belangrijk onderdeel hiervan is het toevoegen van (juiste) gestructureerde data.

Gestructureerde data, wat is dat?

Via gestructureerde data geef je aan zoekmachines of browsers extra informatie mee over de content op je website. Hierdoor zal Google je content beter begrijpen en de informatie beter indexeren. Gestructureerde data is dus een hulpmiddel voor zoekmachines om de informatie én context op websites makkelijker en sneller op waarde kunnen schatten voor zoekende gebruikers. Het gevolg? Je verhoogt de kans op een betere rangschikking in zoekmachines. Gestructureerde data speelt dus belangrijke een rol in jouw Google ranking score en is zeker aan te raden voor iedereen die beter gevonden wil worden in zoekmachines.

Gestructureerde data in de praktijk

Gestructureerde data vertaalt de informatie op jouw website voor Google en andere zoekmachines. Gestructureerde data wordt doorgaans door de webdeveloper toegevoegd in de code van de website. Dit zorgt er niet enkel voor dat Google de content op je website beter begrijpt, maar ook dat bepaalde informatie aantrekkelijker en uitgebreider wordt weergeven. Denk maar aan de gele recensiesterren die in de zoekresultaten verschijnen.

Welke gestructureerde data kan ik instellen?

Niet alle informatie op een website kan worden omgezet naar gestructureerde data. Welke gestructureerde data interessant en mogelijk is, verschilt per webproject. Google geeft hier voornamelijk voorkeur aan informatie die nuttig is voor de websitegebruiker:

  • Adresgegevens van je bedrijf (voor lokale SEO)
  • Contactgegevens: telefoonnummer of e-mailadres
  • Breadcrumbs: de structuur van je website
  • Reviews: de gemiddelde beoordeling van bijvoorbeeld product, winkel, restaurant, …
  • Producten en aanbiedingen: productinformatie, prijs, beschikbaarheid beoordelingen, …
  • Evenementen en workshops: informatie over een evenement zoals data, prijs en plaats
  • Artikelen en blogartikelen: informatie over een artikel zoals titel, datum, omschrijving, afbeelding, …
  • Video’s: informatie over video zoals tijdsduur, maker, datum, miniatuurafbeelding, …

Gestructureerde data testen

Wil je graag eens testen of jouw website gestructureerde data bevat of dat deze correct zijn ingesteld? Met de Structured Data Testing Tool van Google kan je eenvoudig testen of alles in orde is. Via deze tool kan je met de URL van je webpagina bekijken welke gestructureerde data op deze pagina is ingesteld en of hier fouten zijn gemaakt.

(lees verder onder de afbeelding)

Gestructureerde data in Google

Waarom gestructureerde data gebruiken?

De juiste gestructureerde data aan je website toevoegen heeft dus heel wat voordelen:

  • Zoekmachines zullen beter begrijpen waarover jouw website gaat, wat de indexatie en bijgevolg de ranking positief kan bevorderen.
  • Door weergave van gestructureerde data in zoekmachines (denk aan de recensiesterren) heb je grotere kans dat gebruikers zullen klikken op de link naar jouw site, wat resulteert in meer websitebezoekers.
  • Gestructureerde data zorgen ervoor dat jouw adres- en contactgegevens correct in de zoekresultaten worden weergeven.

Slechts een klein (belangrijk) onderdeel

Het is belangrijk om niet enkel te focussen op gestructureerde data. Dit slechts een onderdeel van het hele SEO-optimalisatieproces. Enkel het implementeren van microdata kan complex en tijdrovend zijn en geeft bovendien geen toegevoegde waarde aan jouw websitebezoekers. Onze SEO-specialisten zorgen voor een juiste balans tussen content die goed in Google presteert alsook een toegevoegde waarde heeft voor de Googlegebruiker.

Hulp nodig met gestructureerde data en SEO?

Merk je dat je de technische kennis ontbreekt voor het checken en toevoegen van gestructureerde data op jouw website? Of wil je graag meer informatie over hoe je jouw website kan optimaliseren voor een betere score in zoekmachines? Onze SEO-specialisten helpen je hier graag verder mee. Samen bekijken we hoe we jouw webproject kunnen verbeteren om een betere Google ranking te bekomen:

  • Tijdens een SEO-analyse bekijken we de huidige resultaten van jouw website en hoe jouw website scoort op belangrijke zoekwoorden en tegenover concurrentie.
  • Op basis van deze analyse stellen wij concrete technische en content-aanpassingen voor en voeren we deze bij akkoord uit.
  • We zorgen voor een regelmatige SEO-check en optimaliseren je website indien nodig.

Geschreven door

Tine Naegels

Tine Naegels
Online marketeer
tine@innomedio.be
+32 3 304 91 57

SEO-analyse voor jouw website aanvragen?

Wij maken met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Zo kunnen we luisteren naar je verhaal en kijken hoe we je van dienst kunnen zijn.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.