Gratis adverteren via Google Shopping?

Ontwerp zonder titel (49)

Online producten verkopen via Google Shopping nam de laatste jaren al in populariteit toe. Tijdens de Corona-pandemie, is dit alleen nog maar verder gegroeid. Maar het wordt nóg beter, vanaf 2020 stelt Google gratis vermeldingen beschikbaar in Google Shopping. Te mooi om waar te zijn? Ontdek in ons blogbericht waarom en hoe je hier gebruik van kan maken.

Google Shopping wordt gratis

Met fysieke winkels die afgelopen periode massaal hun deuren hebben moeten sluiten, is digitale commerce een grote hulp geweest voor retailers om hun hoofd boven water te houden. Ook consumenten spenderen nu meer dan ooit tijd online, niet alleen op zoek naar essentiële producten maar ook naar andere zaken zoals speelgoed, kleding en interieurinrichting. Veel bedrijven hebben kunnen profiteren van deze opportuniteit, echter zijn er ook heel wat bedrijven die geen ruimte hadden om budget vrij te maken voor deze campagne.

Voornamelijk om bovenstaande reden – maar vermoedelijk ook om de concurrentie aan te gaan met Amazon – kondigde Google in 2020 aan dat vermeldingen in Google Shopping voortaan gratis zullen zijn.

Voor kopers betekent dit dat ze online meer producten uit meer winkels kunnen vinden. Voor verkopers betekent dit dat ze via gratis vermeldingen hun producten extra vindbaar kunnen maken.

1170x800-smart-fit-85

Waarom jouw producten verkopen op Google?

Fijn dat productvermeldingen op Google gratis worden, maar wat is Google Shopping nu eigenlijk? Google Shopping is de winkel-zoekmachine van Google. Je hebt vast al eens gezien dat er een rij met producten verschijnt bij een zoekopdracht. Wil je meer producten zien of vergelijken, kan je bovendien ook navigeren naar het tabblad shopping. Heb je een webshop? Dan kan je jouw producten dus meer visibiliteit geven via dit kanaal, alsook jouw online verkoop verhogen.

De setup van een Shoppingcampagne is niet in 1-2-3 gebeurd. Zo heb je een feed nodig waarin alle specifieke informatie van jouw producten staat, zoals bijvoorbeeld titel, beschrijving, prijs, verzending, … Deze feed moet je uploaden in een Google Merchant Center welke je vervolgens weer koppelt aan je Google Ads account. Pas dan kunnen producten weergegeven worden op Google. Maar als het niet zo simpel is, waarom zou je er dan mee starten? Wij geven alvast enkele belangrijke redenen:

  1. Een Google Shopping advertentie geeft meer informatie dan een tekstadvertentie. Je ziet een afbeelding van het product maar ook een titel, de naam van de webshop en de prijs van het product. Kopen doe je nog steeds met je ogen en door het zien van een product, weet je direct of dit het product is waarnaar jij op zoek was.
  2. Meetbare campagnes. Heb je een webshop, dan heb je meestal ook inzicht in de e-commercecijfers van jouw webshop. Wanneer je inzet op betaalde advertenties kan je jouw return on investment heel goed in kaart brengt. Hoeveel heb je afgelopen maand geïnvesteerd in Google en hoeveel is er uitgekomen?  
  3. Kwalitatief websiteverkeer. Het gebeurt wel eens vaker dat je naar iets op zoek bent en vervolgens op een pagina met irrelevante info terecht komt. Bij Shopping is dat anders, je bent op zoek naar een product en je ziet vervolgens dat specifieke product staan. Je klikt pas wanneer je ook de intentie hebt om het product aan te kopen.

Beschikbaarheid in België & Nederland

Vanaf het najaar in 2020 is deze functie beschikbaar  op de Belgische en Nederlandse markt.

Hulp nodig bij de setup van jouw Google Shopping campagne?

Heb jij een webshop en wil je jouw producten extra in de kijker zetten via Google? Onze online marketeers helpen jou graag bij de setup van een Google Shopping campagne. Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.