Local SEO: gebruik maken van landingspagina's + gemeente? Of bestaat er een betere tactiek?

0x0-smart-fill-85 (37)

Local SEO is belangrijker dan ooit. Steeds meer klanten zoeken op locatie naar diensten of producten, bijvoorbeeld naar een loodgieter in Malle. Hoe zorg je er nu voor dat jouw website ook effectief gevonden wordt op deze lokale zoekopdrachten?

Jouwwebsite.be / loodgieter-malle?

Simpel! Door een landingspagina ‘Loodgieter Malle’ toe te voegen aan jouw website. Een succesvolle tactiek die steeds heeft gewerkt. Google daarentegen, vindt die landingspagina’s echter niet meer zo succesvol

Niet zo simpel dus? We vertellen je er graag alles over in ons blogbericht.

Wat zijn landingspagina's + gemeente? 

Om gevonden te kunnen worden op lokale zoekopdrachten, was het vroeger aangewezen om hier een extra landingspagina met een SEO-tekst voor toe te voegen aan jouw website. Maar wat als onze loodgieter in Malle ook klanten bedient in Gent, Hasselt of pakweg Turnhout? Klopt, ook voor deze gemeentes zou je dan extra landingspagina’s toevoegen.

Op zich is dit geen slechte tactiek. Het vermelden van je belangrijkste keyword in combinatie met een stad of gemeente, zal ervoor zorgen dat je in die locatie ook daadwerkelijk goed gevonden wordt.

Nadelen van geautomatiseerde lokale landingspagina's

Echter kent deze tactiek ook heel wat nadelen. Het belangrijkste nadeel draait om duplicate, low-value content. Google houdt namelijk niet van gekopieerde content en zal jouw website een slechte beoordeling geven wanneer je hier gebruik van maakt. Vermijd dus talloze kopieën van je pagina’s waar je enkel de naam van de gemeente in aanpast.

Daarnaast wordt de zoekrobot slimmer en slimmer en kan Google deze tactiek inmiddels doorzien. Stel dat onze loodgieter een landingspagina ‘Loodgieter Turnhout’ heeft toegevoegd, maar zelf geen fysieke locatie heeft in Turnhout, zal Google eerder voorrang geven aan de website van een loodgieter die zich wel in Turnhout bevindt.

Bovendien is deze strategie allesbehalve gebruiksvriendelijk voor potentiële klanten. Als een potentiële klant een loodgieter in Malle zoekt, terecht komt op de bijhorende landingspagina en contact wil opnemen maar er vervolgens achter komt dat de loodgieter helemaal niet in Malle is gevestigd maar in Antwerpen. Hij/ zij kan hierdoor teleurgesteld zijn en dan is de kans groot dat hij/ zij op zoek gaat naar een loodgieter die wel in de buurt gevestigd is. Deze pagina’s bieden dus weinig meerwaarde aan bezoekers.

We onderbouwen de nadelen graag met enkele voorbeelden (want ja, ook voor enkele van onze klanten pasten we in het verleden deze strategie toe).

Voorbeeld 1: Indexatie in Google Search Console

Op het eerste voorbeeld zien we in Google Search Console dat de pagina’s waar de klant geen fysieke locatie heeft, niet meer worden geïndexeerd.

0x0-smart-fill-85 (39)

Voorbeeld 2: Verkeer in Google Analytics 

Op het tweede voorbeeld zien we een SEO-rapportage met gemeentes. Hier kunnen we duidelijk zien dat er midden 2020 een drop was in het verkeer naar de landingspagina's. 

0x0-smart-fill-85 (40)

Hoe wordt mijn website dan wel lokaal gevonden?

Allereerst word je gewoon automatisch gevonden. Gemakkelijk toch?

Doordat de locatie van mensen namelijk steeds vaker bekend is via je smartphone, is het voor Google gemakkelijker om te bepalen waar iemand zich bevindt. Gebruikers die zoeken naar bedrijven in de buurt van hun locatie, krijgen dus automatisch resultaten te zien die “fysiek” bij hen in de buurt zijn.

Maar… Google zou Google niet zijn, als je er geen tips & tricks meer waren om lokaal nog béter gevonden te worden. We zetten de belangrijkste graag op een rijtje voor jou.
 

1. Onderzoek of je moet inzetten op local SEO

Voor je start met je lokale strategie, is het natuurlijk belangrijk om te weten of je hier al dan niet specifiek op moet inzetten. Hoe kom je hier achter? Heel simpel! Geef jouw belangrijkste zoekterm in in Google. Verschijnt er een Google Maps-pack? Dan weet je dat Google jouw zoekterm als een lokale zoekopdracht beschouwt en dat je hier dus op moet inzetten.

2. Creëer locatiepagina's 

Heb je wel een fysieke locatie? Of meerdere fysieke locaties? Dan is het aangewezen om locatiepagina's aan te maken en deze te optimaliseren om gevonden te worden op regionale zoekopdrachten. Daarnaast hebben deze locatiepagina's als voordeel dat je gemakkelijk contactaanvragen (telefoontjes, mailtjes, routebeschrijvingen of ingevulde formulieren) per locatie kan meten. 

Een locatiepagina bevat doorgaans:

  • Een korte tekst waarin jouw belangrijkste zoektermen worden opgenomen
  • Adresgegevens 
  • Contactgegevens & contactformulier
0x0-smart-fill-85 (42)

3. Vervolledig Google Mijn Bedrijf

Via Google Mijn Bedrijf zorg je ervoor dat je bedrijf verschijnt op de Google Maps kaart maar het zorgt er ook voor dat je bedrijf wordt opgenomen in de zoekresultaten. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht uitvoert in de buurt van jouw locatie, zal je profiel dus verschijnen. 

Hoe beter je profiel geoptimaliseerd is, hoe groter de kans om te verschijnen in de organische zoekresultaten.

  • Zorg er dus voor dat al je contactgegevens ingevuld zijn en dat deze accuraat én consistent zijn met de gegevens op je website.
  • Duid relevante categorieën aan.
  • Voeg 4 à 5 foto's toe van je bedrijf 
    • TIP: voeg deze niet allemaal in één keer toe. Google loves nieuwe content.
  • Vraag naar reviews: deze creëren vertrouwen bij potentiële nieuwe klanten én het heeft een positief effect op de organische zoekresultaten.
  • Voeg relevante posts toe.
     

4. Voeg relevante referenties toe aan je website 

Heb je relevante referenties in locaties waar je nieuwe klanten wil bereiken? Dan is het aangewezen om een uitgebreide referentie te schrijven en deze toe te voegen aan je website. Als je deze referentie op de juiste manier schrijft, zal deze er ook voor zorgen dat je op belangrijke zoektermen in bepaalde locaties wordt gevonden. Nog enkele tips: 

  • Gebruik een relevante H1, bijvoorbeeld: 'Installatie van zonnepanelen in Merksem'. Gebruiken deze termen ook in je meta titel.
  • Voeg een tekst toe waarin staat waarom deze klant contact opgenomen heeft met jouw bedrijf, hoe je te werk bent gegaan en wat het eindresultaat is. 
  • Voeg foto's toe en benoem de ALT-tags van deze foto's om ook gevonden te worden in Google Afbeeldingen.

Hulp nodig bij jouw lokale SEO-strategie?

Wil je jouw SEO-strategie aanpassen maar weet je niet waar te beginnen? Onze SEO-experts helpen je graag! Contacteer ons of plan vrijblijvend een afspraak in.