Microsoft SEO & SEA: dit is hoe je beter wordt gevonden in Bing

Hoewel Bing nog steeds achter Google huppelt bij de wedstrijd voor populairste zoekmachine, groeit hun marktaandeel wereldwijd. Dit heeft Bing vooral te danken omdat het als standaard zoeksysteem wordt ingesteld bij alle Microsofttoestellen. Adverteren en zoekmachineoptimalisatie in Bing zal in de toekomst steeds belangrijker worden. We geven je daarom graag meer uitleg over Microsoft SEO en SEA en de mogelijkheden.

Het groeiende marktaandeel van Microsoft Bing

Volgens de statistische dienst StatCounter is het marktaandeel van Google in België rond de 90% en dat van Bing  rond 5%. Dit Bing aandeel komt vrijwel volledig van desktop searches. Wereldwijd is het aandeel van Bing groter (13,31%) dankzij een grote Bing-loyaliteit in Noord-Amerika en India. We zien dit aandeel wel lichtjes stijgen in België.

Google SEO versus Bing SEO: wat zijn de verschillen?

Net zoals in Google, kan je de content op je website ook optimaliseren om beter gevonden te worden in Bing. Toch zijn onze best practices voor SEO die we kennen bij Google niet integraal over te nemen voor Bing. Er zijn namelijk enkele kleine - maar niet onbelangrijke - verschillen tussen de twee zoekmachines.

  • Verschil in zoekwoord-intentie: terwijl Google vooral focust op semantiek, probeert Bing de intentie van de gebruiker en de context rond de zoekopdracht te begrijpen. Heldere pagina’s met nadruk op topics of thema’s zijn dus key bij SEO voor Bing.
  • Sociale signalen als rankingfactor: als je op sociaal vlak veel invloed uitoefent zal dit bij Bing resulteren in een betere ranking. Dit in tegenstelling tot Google, die Facebook en Twitter beschouwt als om het even welke andere geïndexeerde pagina.
  • Aantal links boven autoritaire links: net zoals bij Google zijn backlinks enorm belangrijk om de autoriteit van je website te verbeteren. Het belangrijkste verschilpunt is hier dat bij Bing het aantal links belangrijker is dan de autoriteit van de links.
  • Beter begrip van multimedia: als het op visuele zoekacties aankomt, heeft Bing waarschijnlijk een streepje voor. Anders dan bij Google kunnen de algoritmes van Bing afbeeldingen, video en audio beter begrijpen en analyseren.

De prestaties van je website bijhouden in Bing Webmaster Tools

Met Bing Webmaster Tools krijg je waardevolle inzichten omtrent de gezondheid van je website en hoe klanten op je website terecht komen. De tool heeft heel wat gelijkaardige functies aan Google Search Console en Google Ads:

Met het rapport zoekprestaties kan je zien op welke zoektermen je website gevonden wordt, hoeveel kliks je hierop hebt gehad en op welke positie de term staat. Voor een zoekwoordenonderzoek kan je de keyword research tool gebruiken. Deze is vergelijkbaar met de Google zoekwoorden planner. Wil je je volledige website controleren op veelvoorkomende problemen zoals ontbrekende meta-titels en errors? Dan kan je de site scan gebruiken. Voor een specifieke URL kan je dan weer de URL-inspectie tool gebruiken.

Adverteren met Microsoft Advertising

Naast SEO is het ook mogelijk om te adverteren in Bing en Yahoo!. Het platform hiervoor kreeg de naam Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads). Hiermee kun je net als in Google Ads advertenties op maat creëren en ze inzetten bij relevante zoekwoorden en doelgroepen.

Voordelen van adverteren in Bing

De cijfers liegen er niet om: Bing zal Google niet snel van de troon stoten. Is adverteren in Bing dan verloren moeite? Wij denken van niet. 

Net omdat de zoekmachine kleiner is, is ook de concurrentie op dit moment nog aanzienlijker lager. En vertrouw ons gerust als we zeggen dat dit de klikprijzen alleen maar ten goede komt. De kost per klik op Microsoft kan zo tot wel 70% lager liggen dan in Google. Uit onderzoek blijkt daarnaast ook dat de conversieratio op Bing hoger ligt dan bij Google Ads.

Adverteer je al in Google Ads? Dan kan je relatief eenvoudig je campagnes exporteren naar Microsoft Advertising. Natuurlijk is het belangrijk om in het achterhoofd te houden dat Bing en Google twee verschillende zoekmachines zijn met een eigen algortime en een eigen doelpubliek. Bij het optimaliseren is het dus zeker aangeraden om de campagnes los van elkaar te blijven zien.

En het laatste voordeel: in september 2020 heeft Microsoft Advertising een redesign gekregen. In deze nieuwe omgeving kan je makkelijk van account wisselen en heb je snel toegang tot verschillende tools.

Soorten advertenties

Ook de beschikbare advertentie-formaten in Microsoft Advertising hebben duidelijk hun inspiratie bij hun grotere broertje Google gehaald. Zo zijn er drie formaten in Microsoft Advertising:

  • Expanded text Ads: Dit zijn de meest voorkomende advertenties binnen Bing. Net zoals de uitgebreide tekstadvertentie in Google bestaan deze uit koppen en beschrijvingen en zijn deze uit te breiden met extensies.

  • Audience Ads: Dit advertentieformaat is vergelijkbaar met de Google Display advertenties. In tegenstelling tot Google verschijnen deze niet in het display netwerk, maar in het audience netwerk van Microsoft. Dit netwerk heeft ook al enkele grote merken op zijn naam staan zoals MSN, Outlook, Windows en Xbox.
  • Product Ads: Product ads zijn vergelijkbaar met Shopping Ads in Google en worden vaak gebruikt door webshops met meerdere producten. Net zoals in Google bevatten deze advertenties een afbeelding, titel, prijs en een naam van de verkoper. Je productfeed uploaden doe je in een eigen Microsoft Merchant center.

Geschreven door

Fien Willems

Fien Willems
Online Marketeer
fien.willems@innomedio.be
+32 (0)3 321 72 58

Microsoft SEO en SEA inzetten voor jouw bedrijf?

Ben je net als ons overtuigd dat Microsoft SEO en SEA een interessante aanvulling kan zijn in je digitale strategie? Of wil je graag nog wat meer informatie? Contacteer ons dan gerust via onderstaand formulier.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.