Doelgroepen in Google Ads: best practices

Wil je een solide online marketingstrategie uitbouwen? Dan is content key.

Niet alleen om te scoren in Google is content enorm belangrijk, maar ook voor je doelpubliek. Met de juiste teksten voor jouw doelgroep kan je namelijk online meer én vooral de juiste klanten aantrekken. Google zelf is de laatste jaren druk bezig geweest met het uitbreiden van doelgroep targeting. In deze blog delen we hoe je hier optimaal gebruik van kan maken.

Van keywords naar klanten

Waar je vroeger enkel bezig was met het instellen van de juiste zoekwoorden, is er vandaag de dag binnen Google Ads een uitgebreid aanbod aan mogelijkheden om de juiste doelgroep te bereiken. We zetten de mogelijkheden graag even op een rij:

  • Demografie: bereik prospecten op basis van hun demografische gegevens. Deze categorie kan nog verder onderverdeeld worden in leeftijd, geslacht, ouderlijke status en gezinsinkomen.
  • Geografie: bereik prospecten op basis van hun fysieke locatie.
  • Apparaten: bereik prospecten op basis van het type apparaat dat ze gebruiken.
  • Dag & tijdstip: bereik prospecten op het juiste uur van de dag in het juiste moment van de week.
  • Doelgroepen: bereik prospecten op basis van:
    • Wie ze zijn (gedetailleerde demgrafie)
    • Wat hun interesses en gewonten zijn (affiniteit)
    • Waar ze actief nderzoek naar doen of plannen voor maken (in-market)
    • He ze interactie hebben gehad met jouw bedrijf (remarketing)
    • Of ze vergelijkbare kenmerken vertnen met jouw websitebezoekers (vergelijkbaar)

Doelgroepen instellen in Google Ads

Nu we een overzicht hebben van de targeting mogelijkheden, geven we graag enkele best practices om deze toe te voegen aan de campagnes. Er zijn 2 manieren om doelgroepen in te stellen:

  • Targeting: de advertenties worden enkel getoond aan mensen die binnen de ingestelde doelgroepen vallen.
  • Observatie: de advertenties worden nog steeds aan iedereen getoond. Via observatie verzamel je een hele hoop data zodat je meer of minder kan bieden voor een bepaalde doelgroep.

Aan te raden is om altijd (observatie)doelgroepen toe te voegen zodat er meer inzicht verkregen kan worden in welke personen sneller op de advertenties klikken of beter converteren.

Maar hoe kies je nu de juiste doelgroepen?

Bepaal je doelgroep op basis van data uit Google Analytics

Er is heel wat keuze tussen de in-market segmenten van Google, waardoor het soms moeilijk wordt de juiste doelgroep te bepalen. Wanneer je bijvoorbeeld schoenen verkoopt, zou het logischerwijs de juiste keuze zijn om mensen te targeten die online op zoek zijn naar schoenen. Maar laat dat nu net een fout zijn die veel wordt gemaakt. Een doelgroep die aansluit bij jouw producten of diensten kan interessant zijn, maar het is nog interessanter wanneer je jouw doelgroep kiest op basis van de klanten die reeds hebben geconverteerd en daarom is het ook nodig om eerst zoveel mogelijk data te verzamelen.

In Google Analytics kan je onder doelgroep > interesses > marktsegmenten de marktsegmenten bekijken waaronder de converterende bezoekers vallen. Vervolgens kan je deze in Google Ads toevoegen door te navigeren naar doelgroepen > doelgroepen toevoegen. Typ de doelgroep vanuit Google Analytics toe en kies voor opslaan.

Via bovenstaande strategie kunnen adverteerders zich richten op het genereren van conversies van klanten die zeer waarschijnlijk een aankoop gaan doen. Zo kan een bedrijf dat schoenen verkoopt bijvoorbeeld constateren dat alle geconverteerde bezoekers waarschijnlijk meer interesse hebben voor ‘Sportkleding’ dan de gekozen benchmark.

Doelgroepen optimaliseren

Wanneer de doelgroepen zijn toegevoegd aan de campagnes, kunnen er op basis van de prestaties optimalisaties worden doorgevoerd. Deze optimalisaties bestaan uit positieve of negatieve biedingen die bepalen of een bepaalde doelgroep meer of minder kans krijgt om de advertenties te zien. Het is ook mogelijk een doelgroep die niet werkt, volledig uit te sluiten zodat er meer budget beschikbaar is voor wel converterende doelgroepen. Deze strategie wordt meestal toegepast bij observatiedoelgroepen.

Het is daarnaast ook mogelijk een nieuwe campagne aan te maken waarin je enkel jouw specifieke doelgroep target en de content volledig aanpast op jouw doelgroep. Deze custom content zorgt er dan weer voor dat elke potentiële klant persoonlijk aangesproken kan worden.


Geschreven door

Karen Rombouts
Online marketeer
karen.rombouts@innomedio.be
+32 3 321 72 58

Aan de slag met doelgroepen?

Heb je na deze uitleg ideeën gekregen voor het optimaliseren van jouw Google Ads campagne en wil je hiermee aan de slag? Wij bespreken graag samen met jou de mogelijkheden.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.