Google's update BERT uitgelegd: wat verandert er voor jouw SEO-strategie?

0x0-smart-fill-85 (72)

Eind oktober 2019 kondigde Google hun grootste algoritme-update van de laatste vijf jaar aan: BERT. Op basis van het huidig zoekverkeer heeft Google zijn algoritme verbeterd, zodat de zoekmachine relevantere resultaten kan tonen bij (ingewikkeldere) zoekopdrachten. Concreet zal BERT een invloed hebben op zo’n 1 op de 10 zoekopdrachten.

Wat kan jij hiermee doen? En waarmee moet jij rekening houden voor jou SEO-strategie?

Wat is BERT?

Laten we het eerst hebben over wat deze nieuwe update juist inhoudt. BERT staat voor Bidirectional Encoder Representations from Transformers. Met deze update zal Google beter in staat zijn om geschreven taal te begrijpen om zo de zoekresultaten te verbeteren. Concreet zal Google de context van jouw zoekopdracht beter begrijpen en dit beter kunnen matchen met de juiste resultaten.

Wanneer je iets in Google opzoekt, maak je soms gebruik van bepaalde trefwoorden en voorzetsels zoals ‘voor’ of ‘met’. Vroeger begreep Google het belang van deze voorzetsels niet, maar met de komst van BERT kan de zoekmachine deze wel begrijpen.

Is dit niet duidelijk? Laten we hieronder kijken naar een voorbeeld van Google zelf.

Voorbeeld 1: Visa nodig voor reizigers vanuit Brazilië

Stel dat iemand in Google het volgende zoekt: “2019 brazil traveler to usa need a visa”. Voor de BERT-update was het eerste resultaat een artikel over hoe Amerikaanse burgers naar Brazilië kunnen reizen zonder een visa. Maar als je kijkt naar de zoekopdracht dan zie je dat dit helemaal niet vraag van de gebruiker was.

De zoekopdracht gaat niet over Amerikanen die naar Brazilië reizen, maar over een Braziliaan die naar de Verenigde Staten wou reizen. Een groot verschil dus. Het zoekresultaat na de BERT-update is veel relevanter.

0x0-smart-fill-85 (73)

Voorbeeld 2: sportschoenen met of zonder veters

Een ander voorbeeld kan de zoekopdracht “sportschoenen zonder veters” zijn. Vroeger zou Google zoekresultaten tonen waarbij voornamelijk de nadruk op veters lag. Na BERT begrijpt Google dat je op zoek bent naar sportschoenen ZONDER veters, waardoor je enkel deze resultaten te zien krijgt.

De update heeft dus voornamelijk een impact op langere en meer complexe zoekopdrachten, waarbij voorzetsels een belangrijke rol spelen in de betekenis.

Maar wat betekent dit voor jouw SEO-strategie?

Wat verandert er voor jouw SEO-strategie? 

Het antwoord op deze vraag is simpel: niet veel. De update is vooral gericht om de zoekopdracht beter te begrijpen en niet jouw pagina’s. De belangrijkste adviezen blijven hetzelfde: schrijf supersterke, hyperrelevante teksten waar jouw doelroep iets aan heeft.

Tips om je voor te bereiden voor BERT

Om je SEO-strategie klaar te maken voor BERT, adviseren we wel om rekening te houden met de volgende acties:

  • Schrijf je teksten in natuurlijke spreektaal
  • Focus niet op zoekwoorden, maar op zoekintentie
  • Creëer content met korte en to the point antwoorden op de vragen van je doelgroep

Schrijf voor jouw doelgroep, niet voor Google

Vroeger hadden SEO-tekstschrijvers de neiging om onnatuurlijke taal en exacte zoekwoorden in hun teksten te verwerken. Hoewel heel wat SEO’ers hier intussen al van zijn afgestapt, bevestigt de BERT-update dat de focus niet meer op het gebruik van zoekwoorden moet liggen.

Kwaliteit en juiste context zijn key.  De inhoud van je teksten moet vooral afgestemd zijn op de informatie die jouw doelgroep zoekt.

Verkoop en plaats je bijvoorbeeld PVC-ramen? Dan heeft het geen zin meer om lange teksten te schrijven waarin de woorden “PVC-ramen” tientallen keren terugkomen. Veel belangrijker is om teksten te schrijven waarin je de mogelijkheden van het plaatsen van PVC-ramen bespreekt, wat de voordelen zijn, tussen welke kleuren klanten kunnen kiezen, enzovoort.

Creëer specifieke content rond een bepaald onderwerp

Er zijn wel enkele acties die jij kan ondernemen waarmee je het verschil kan maken met jouw concurrentie. Zo kan je starten met het schrijven van zeer specifieke content rond een bepaald onderwerp. Dit wil niet zeggen dat je lange pagina’s moet gaan creëren met 10.000 woorden waarbij je het antwoord geeft op 20 verschillende vragen. Het gaat meer over een antwoord bieden op specifieke vragen die jouw doelgroep heeft.

Even voor de duidelijkheid, dit wil niet zeggen dat je niet meer hoeft te focussen op relevante long-form content (teksten met meer dan 1.500 woorden). Om volledig voorbereid te zijn op BERT (en ook Voice Search) is het slim om ook korte en to-the-point teksten te schrijven die inspelen op long-tail keywords ofwel specifieke zoekwoordzinnen bestaande uit meer dan 3 zoekwoorden, zoals:

  • Hoe werkt het businessmodel canvas?
  • Waar kan ik betalen met maaltijdcheques?
  • Hoe vaak moet je naar de kapper?
  • Beste merken pvc ramen.
  • Welke energieleverancier kies ik?
  • Tips om af te vallen.

Logische update voor Voice Search

Deze update is ook een logisch gevolg van de grotere rol dat Voice Search zal spelen in 2020. Wanneer we steeds meer spraakassistenten gaan gebruiken, moet Google in staat zijn om natuurlijke taal en context te verstaan. Tegen onze Google Home gaan we namelijk niet “Sushi bestellen Antwerpen” zeggen, maar zullen we “Hey Google, waar kan ik Sushi bestellen?” vragen.

Wanneer komt BERT naar België

BERT was als eerste operationeel vanaf oktober 2019 in het Engels en de Verenigde Staten. In december 2019 heeft Google bevestigd dat BERT ook voor het Nederlands in België in werking is getreden.

Meer info over jouw SEO-strategie?

Wil jij graag meer informatie over hoe jij jouw SEO-strategie in 2020 kan verbeteren? Wij maken met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Zo kunnen we luisteren naar je verhaal en kijken hoe we je van dienst kunnen zijn.