Veranderingen prijsbeleid van Mailchimp: waarmee moet je rekening houden?

Als je een account bij Mailchimp hebt zul je de afgelopen maanden al wel hebben gemerkt dat er heel wat zaken zijn gewijzigd, voornamelijk in hun prijzen en abonnementen. Wij sommen de belangrijkste wijzigingen voor je op waarmee je rekening moet houden als je Mailchimp gebruikt.

Nieuwe prijspakketten en abonnementen

Voor de wijziging van Mailchimp was het eenvoudig: iedereen kon Mailchimp gratis gebruiken tot 2.000 actieve e-mailadressen. Er waren enkele beperkingen, zoals het logo van Mailchimp onderaan je nieuwsbrieven, maar deze waren te verwaarlozen.

Dit is in mei 2019 verandert. Nu moet je als gratis Mailchimp gebruiker rekening houden met onderstaande beperkingen.

  • Maximum 1 gebruiker per account
  • Slechts 1 lijst met contacten (of audience)
  • Uitgeschreven en opgeschoonde contacten tellen mee bij het totaal aantal e-mailadressen
  • Beperkt aantal lay-outs & templates
  • Single step automations: één mail per automatische e-mailcampagne
  • E-mailcampagnes inplannen is niet meer mogelijk

Maximum 1 gebruiker per account

Momenteel kan je bij een gratis Mailchimp account slechts 1 gebruiker toevoegen. Wanneer je een nieuw account aanmaakt, is het dus belangrijk om na te denken welk e-mailadres je voor jouw account zal gebruiken. Het is aan te raden om een algemeen e-mailadres hiervoor te gebruiken. Je wilt natuurlijk niet in een situatie terechtkomen dat de enige gebruiker van je account uit je bedrijf vertrekt en je als gevolg geen toegang meer hebt.

Maximaal 1 contactlijst per gratis account

Bij een gratis Mailchimp account kan je nu nog maar één contactlijst, ofwel audience, aanmaken. Wil je meer lijsten met contacten toevoegen? Dan moet je overstappen naar een betalend account.

Wanneer je momenteel gebruik maakt van meerdere lijsten in je huidige account, blijven deze gewoon staan. Wees je er wel van bewust dat wanneer je één van deze lijsten verwijdert, je deze achteraf niet meer kan toevoegen zonder te upgraden naar een betalend account.

Hou er bovendien rekening mee dat er bij betalende accounts ook beperkingen zijn op het aantal contactlijsten:

  • Essentials prijsplan: maximaal 3 contactlijsten
  • Standard prijsplan: maximaal 5 contactlijsten
  • Premium prijsplan: oneindig aantal contactlijsten

Uitgeschreven & opgeschoonde adressen tellen mee bij het totaal aantal contacten

Voorheen werden enkel de actieve (subscribed) e-mailadressen meegeteld bij je totaal aantal contacnten. Dat is nu veranderd. Contacten die zich hebben afgemeld of zijn gecleand tellen nu wel mee voor je maximum 2.000 contacten. Ook bij nieuwe, betalende accounts gaat deze nieuwe regel van kracht. Dit is een zeer belangrijke wijziging waarmee je Mailchimp gebruiker zeker rekening mee moet houden.

Door deze wijziging wordt moet je dus misschien je contactlijst(en) opschonen om gebruik te blijven maken van je gratis Mailchimp account of binnen je betalend account te blijven. We geven je hiervoor enkele tips.

  • Archiveer contacten die zich hebben uitgeschreven
  • Archiveer contacten die je nieuwsbrieven nooit lezen
  • Segmenteer je huidige contactlijsten op basis van hun kenmerken. Maak hiervoor gebruik van tags

Beperkt aantal templates

Vanaf de nieuwe update kan je met een gratis Mailchimp account enkel gebruik maken van de basic templates. Voorheen kon je alle lay-outs en templates gebruiken voor het design van je nieuwsbrief.

Single step automations

Met een gratis account kan je op Mailchimp niet meer oneindig veel mails automatisch laten versturen. Nu is dit aantal beperkt tot maar maximaal 1 mail per e-mailautomation flow. Wil je dus graag series met automatische mails inrichten, zul je een betalend account moeten nemen.

E-mail automations die je al hebt ingericht blijven wel gewoon werken als voordien. Je hoeft enkel te upgraden wanneer je deze wil uitbreiden met meer mails.

Nieuwsbrieven inplannen is niet meer mogelijk

Bij nieuwe, gratis Mailchimp accounts is het niet meer mogelijk om e-mailcampagnes in te plannen. D.w.z. dat je dus niet op voorhand je nieuwsbrief kan klaarzetten om te versturen op een bepaalde datum en uur. Je kan alleen nog maar op Send drukken om de mailing rechtstreeks te versturen.

Als je al een bestaand Mailchimp account hebt, kan je jouw nieuwsbrieven nog wel inplannen om op later moment te versturen.

Wat wijzigt er voor mijn huidig gratis Mailchimp account?

Geen zorgen: alles wat je voor deze wijzigingen hebt ingesteld blijf je behouden. Zolang je niets wijzigt kan je Mailchimp blijven gebruiken zoals je dat voorheen deed.

Alle contactlijsten of e-mailtemlates die je al hebt gemaakt blijf je dus behouden. Alle gebruikers van je Mailchimp account behouden hun toegang tot het account. Het blijft ook mogelijk om campagnes in te plannen om te versturen op een later moment. Waar je wel rekening mee moet houden, is dat het bijvoorbeeld niet meer mogelijk is om een nieuwe lijst of gebruiker toe te voegen. Hiervoor zal je moeten overschakelen naar een betalend account.


Geschreven door

Tine Naegels

Tine Naegels
Online marketeer
tine.naegels@innomedio.be
+32 3 304 91 57

Advies nodig over jouw e-mailmarketing?

Wil jij graag extra advies over e-mailmarketing en hoe jij deze efficiënt kan inzetten binnen je gehele marketingstrategie? Onze online marketeers helpen je hier graag mee verder.

Hiervoor maken we met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Dan luisteren we naar je verhaal en bekijken we samen op welke manier e-mailmarketing  jouw bedrijf kan verder helpen.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.