Google Shopping: verkoop (nog) meer online

Ontwerp zonder titel (36)

Online winkelen is geen nieuw fenomeen, maar wel eentje dat zeker meer populariteit heeft gewonnen. Anno 2021 heb je als ondernemer waarschijnlijk ook online je winkeldeuren geopend of nog meer ingezet op de webshop die je al had. Dus zelfs als we allemaal weer door de winkelstraten mogen dwarrelen, is het toch belangrijk om je webshop open te houden en te blijven ontwikkelen.

We stellen je daarom graag voor aan een tool om meer mensen naar je webshop te lokken: Google shopping!

Wat is Google Shopping?

 

Als gebruiker

Als gebruiker helpt Google Shopping je bij je online zoektocht naar een product. Met Google Shopping kan je online producten vinden, bekijken en vergelijken. De tool speurt namelijk naar verschillende winkels die het product aanbieden dat je zoekt en toont je de verschillende opties op een overzichtelijke manier. Zo kan je de opties snel scannen en vervolgens doorklikken naar de website met het product dat jou het meest aantrekkelijk lijkt.

 

Als ondernemer

Als ondernemer is Google Shopping een tool die je kan gebruiken om je producten te verkopen. Met Google Shopping kan je via Google zelf en via zoekpartners van Google klanten bereiken die effectief naar je producten zoeken. Je kan zo dus gemakkelijk de producten van je webshop in Google en op sites van zoekpartners laten tonen. Je hebt voor je producten zo dus eigenlijk kleine advertenties. Die advertenties kan je tevens gratis of betalend instellen.

0x0-smart-fill-85 (49)

Waarom inzetten op Google Shopping?

Google Shopping is een interessante tool voor iedereen met een webshop.

  • Google Shopping sluit, ongeacht de producten die je aanbiedt, naadloos aan bij je webshop. Als mensen online naar je producten zoeken, worden je producten automatisch in Google en op sites van zoekpartners getoond. Dit verhoogt dus je de zichtbaarheid van je bedrijf en producten online en bied je zo een extra kanaal om te verkopen
  • Via Google Shopping sta je ook gegarandeerd bovenaan de resultatenpagina’s en de Google Shopping-pagina zelf. Hier hangt je positie trouwens wel af of je betaalt voor je advertenties of niet. Als je betaalt voor je advertentie, zal je product hoger op de pagina worden weergegeven. Als je inzet op een gratis, organische shoppingresultaten, zal je product onder de betaalde advertenties verschijnen.
  • Via Google shopping kan je ook de prestaties van je advertenties nauwkeurig opvolgen. Zo kan je altijd zien hoe de advertenties voor je producten presteren en je Google Shopping-resultaten optimaliseren.
  • Google Shopping-advertenties hebben algemeen genomen een hogere klik- en conversieratio, alsook een lagere kost per klik dan tekstadvertenties. Zo zijn Google Shopping advertenties goedkoper én gemakkelijker te gebruiken dan standaard tekstadvertenties om je producten te promoten en verkopen.

Hoe starten met Google Shopping?

Waar je bij je advertenties zelf de keuze hebt om te betalen of gratis te adverteren, kan je wel gratis met Google Shopping starten. Om met Google Shopping aan de slag te gaan moet je eerst een account aanmaken bij het Google Merchant Center. Met dit account kan je jouw producten in Google vertonen via een productfeed.

Verkoop meer, mis minder

Ben je klaar om je webshop en online verkoop naar het volgende niveau te brengen? Of heb je nog vragen over Google Shopping, onze webinar of andere zaken? Contacteer ons dan gerust via het onderstaande formulier!