De toegevoegde waarde van webanimaties: best practices

0x0-smart-fill-85 (33)

We krijgen steeds vaker de vraag van onze klanten om animaties toe te voegen aan hun website. Er bestaan echter vele soorten animaties zoals interface-, wacht- en decoratieve animaties die allemaal in meer of mindere mate een invloed hebben voor de beleving van de websitebezoeker.

Hebben zulke animaties dan wel een toegevoegd waarde of leiden ze je websitebezoeker enkel af? Onze webdesigner Jeroen geeft meer uitleg.

E-commerce vs. informatie websites

Animaties bestaan in vele maten en soorten en zijn ideaal om je bezoekers beter door de website te laten navigeren. Er bestaan echter ook heel wat animaties die je website meer een poppenkast maken en enkel de bezoeker van de essentie van je website afleiden.

Het is belangrijk om hierin de juiste balans te vinden, waarbij alles afhangt van de doelgroep en doelstelling van je website. Bij een e-commerce website of applicatie, dat gericht is op efficiëntie, doelgerichte acties en conversies, helpen informatieve animaties om dit doel te bereiken. Bij informatieve websites, waarbij het meer om de beleving en een positief gevoel draait, kun je veel verder gaan met je animaties.

Animaties gericht op efficiëntie

Bij een e-commerce website is het belangrijk om onopvallende animaties te gebruiken die een websitebezoeker helpen bij het realiseren van zijn doel, bijvoorbeeld een aankoop. Je kan hiervoor animaties gebruiken die feedback geven dat interacties (bv. iets toevoegen aan een winkelmandje) ook daadwerkelijk zijn waargenomen en gelukt. Daarnaast kan je ook gebruik maken van een mouse-over die aangeeft dat je op iets kan klikken..

Wacht-animaties geven aan dat er op de achtergrond "iets" bezig of aan het laden is. Met deze animatie voorkom je dat bezoekers de pagina afsluiten omdat er "niets" gebeurt. Wacht-animaties worden voornamelijk gebruikt voor grotere en meer ingewikkelde websites, zoals webshops of applicaties. Op deze soort sites kunnen er soms langere wachttijden ontstaan doordat er op de achtergrond zware taken/ berekeningen worden uitgevoerd.

 

Langere laadtijd

Animaties maken de website zwaarder waardoor het laden de website langer kan duren. Dit is nadelig voor onder andere de user experience en positie in zoekmachines. Het is daarom belangrijk om tijdens de ontwikkeling van een website de laadtijden goed in de gaten te houden want als animaties voor te veel vertraging zorgen, schieten we ons doel voorbij.

Animaties om het gevoel te bevorderen

Decoratieve animaties vallen over het algemeen het meeste op bij de bezoeker omdat deze in tegenstelling tot informatieve animaties wel de aandacht trekken. Dit zorgt ervoor dat een website levendig aanvoelt, maar kan ook voor meer afleiding zorgen bij de bezoeker.

Decoratieve animaties worden voornamelijk gebruikt bij informatieve websites die gericht zijn op het gevoel. Denk hierbij aan websites van evenementen of bedrijven die gericht zijn op beleving.

Conclusie

Animaties kunnen een grote toegevoegde waarde bieden als de ze de ervaring van je websitebezoekers bevorderen. Ze kunnen echter als storend worden ervarend als ze niet goed worden gebruikt.

Een animatie wordt goed ingezet als ze niet opvallen bij de websitebezoekers maar hen wel helpen bij het vinden van de informatie die zij zoeken, de taak te vervullen waarvoor ze je website bezoeken of het juiste gevoel overbrengt.

Eens brainstormen?

Wij maken met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Zo kunnen we luisteren naar je verhaal en kijken hoe we je van dienst kunnen zijn.