SEO website: maak je website vindbaar met onze tips

Wil jij jouw website beter vindbaar maken in zoekmachines zoals Google? Dan start je met best met zoekmachineoptimalisatie (ook beter gekend als SEO). Dit is een methode die je website online vindbaar maakt.

Lees onze SEO-tips

Er bestaan jammer genoeg geen “gemakkelijke en snelle SEO-trucjes” voor snel een hoge positie in Google te behalen (en vermijd iedereen die anders beweert). SEO is een constant proces en zou volledig geïntegreerd moeten worden in je lange termijnstrategie.

Om je op weg te helpen (want we moeten allemaal ergens beginnen), geven we je wel graag enkele belangrijke SEO-tips die je meteen kan toepassen. Heb je nood een uitgebreider advies? Dan maken we graag vrijblijvend een afspraak.

SEO-audit laten uitvoeren
Relevante content SEO

Zorg voor relevantie & kwaliteit

Het ALLERBELANRIJKSTE voor zoekmachineoptimalisatie is dat je relevante en kwalitatieve content schrijft voor jouw websitebezoekers. Des te relevanter jouw content is voor Googlegebruikers en hoe meer autoriteit, des te beter jouw website zal scoren.

Hou hierbij rekening met onderstaande zaken:

  • Schrijf je teksten in de eerste plaats voor je doelgroep, niet voor Google
  • Focus niet op één zoekwoord per pagina maar één onderwerp per pagina. Zo kan je met een pagina vanboven in Google staan voor verschillende zoektermen.
  • Zorg dat je teksten relevante informatie bevatten waarnaar jouw doelgroep op zoek is.
Zoekwoordenonderzoek via de zoekwoordenplanner van Google

Kies de juiste zoektermen en zorg dat deze op je website staan

Maar je zei toch net dat we niet mochten optimaliseren voor zoektermen? Dat klopt, maar toch is het belangrijk dat je weet welke zoekwoorden jouw doelgroep gebruikt. Bovendien krijg je zo ook een idee over welke onderwerpen jij teksten moet schrijven. Wanneer je deze woorden op een logische manier in je teksten integreert, kan je jouw positie verbeteren.

Je vindt de juiste zoekwoorden door een zoekwoordenonderzoek te doen  en onderstaande zaken te analyseren:

  • Je huidige zoekwoorden & zoekvolumes
  • Gerelateerde zoekwoorden
  • Zoekwoorden van je concurrent
  • Je doelgroep & het zoekgedrag

Hiervoor kan je volgende (gratis) tools gebruiken:

  • “Gerelateerde zoekopdrachten” onderaan de zoekresultatenpagina
  • De Google Auto Suggest functie
  • Google zoekwoordenplanner
  • Ubersuggest
URL-structuur voor SEO

Zorg voor een logische opbouw van je URL’s

Een zoekmachinevriendelijke URL is enorm belangrijk. Het is aan te raden om hiervoor submappen te gebruiken (bv. mijnwebsite.be/categorie/subcategorie/product). Hiermee vertel je aan zoekmachines hoe jouw website is opgebouwd en welke pagina’s bij elkaar horen. Zo zullen ze beter begrijpen waarover jouw pagina gaat en zal jouw website hoger ranken voor relevante zoekwoorden. Optimaliseer deze URL’s dan ook met de juiste zoekwoorden.

Zorg er ook voor dat je URL’s bij de livegang van je website of toevoegen van nieuwe pagina’s meteen goed zitten. Je kan achteraf je URL’s nog wel wijzigen en een link leggen van de oude URL naar de nieuwe URL, maar dit doet soms meer kwaad dan goed.

Hou dus zeker rekening met deze tips:

  • Zorg voor een logische opbouw
  • Maak gebruik van submappen
  • Kies de juiste zoekwoorden (maar herhaal deze niet onnodig)
  • Haal overbodige woorden en voorzetsels uit je URL
  • Scheid de woorden met een koppelteken, niet met een underscore
SEO heading of titel van de pagina

Kies de juiste titel of h1

De titel bovenaan je pagina, ook wel een h1 genoemd, is de belangrijkste titel van jouw pagina. Het vertelt bezoekers (en zoekmachines) meteen waarover de pagina gaat. Zorg daarom voor een duidelijke en pakkende titel.  

Optimaliseer ook de andere titels (h2, h3, …) van je pagina met relevante info en zoektermen.

Meta titels en omschrijvingen van zoekresultaten

Optimaliseer je page title en description

Heb je nog nooit gehoord van een page title & description? Dan gaan we daar nu verandering in brengen. Een page title en description is de titel en omschrijving die je in Google ziet in de resultaten. De page title (of meta titel) is een belangrijke factor voor jouw SEO-ranking, de description zal hierbij geen rol spelen. Toch is het belangrijk om beide te optimaliseren.

Schrijf steeds unieke en relevante meta titels en omschrijvingen. De page title vertelt zoekmachines waarover jouw pagina gaat. Met de page description verleidt je gebruikers te klikken naar jouw website.

Alt Tag afbeeldingen

Vergeet de ALT-tags en bestandsnamen van afbeeldingen niet

Veel websitebeheerders vergeten een relevante ALT-tag en bestandsnaam toe te voegen aan hun afbeeldingen op de website. Dit is echter een belangrijke factor, aangezien je hiermee aan Google vertelt wat er op jouw afbeeldingen en foto’s staat. Door hierin te beschrijven waarover jouw afbeeldingen gaan, kunnen je afbeeldingen beter en sneller in “Google Afbeeldingen” worden gevonden.

Dit is voornamelijk uitermate interessant wanneer je een visueel product of dienstverlening verkoopt.

Google Search Console

Is je website technisch in orde?

Niet enkel de content van je website is belangrijk, je mag ook de technische kant niet vergeten. Achterliggend moet alles juist staan ingesteld zodat alle info optimaal door zoekmachines kan worden “gecrawld”.

Je kan enkele tools gebruiken om onderstaande zaken te controleren:

Google Mijn Bedrijf Innomedio

Lokale SEO: optimaliseer je Google bedrijfsprofiel

Met een Google bedrijfsprofiel verschijnt al jouw informatie (zoals adres en openingsuren) rechtstreeks op Google. Via Google Mijn Bedrijf kan je dit profiel claimen of aanmaken en deze informatie up-to-date houden. Daarnaast kan je deze informatie ook verder optimaliseren met een omschrijving, foto's, diensten, producten, een afspraak-link en nog veel meer.

Daarnaast kan je op jouw bedrijfsprofiel ook reviews verzamelen en hierop reageren.

14 tips om jouw Google Business pagina te optimaliseren
Stop black hat SEO

Wat zijn duidelijke no-no’s voor zoekmachines?

Er zijn een aantal zaken die je zeker moet vermijden wanneer je jouw website optimaliseert:

  • Keyword stuffing: overmatig gebruik van zoekwoorden in teksten
  • Dubbele content: tekst kopiëren van andere websites of (per ongeluk) twee identieke pagina’s op je website plaatsen
  • Externe links kopen om meer autoriteit te krijgen
  • Tekst en links verbergen
  • Andere content aan zoekmachines tonen dan aan je websitebezoekers

Wil je meer SEO-tips op maat van je website of -shop?

We helpen je graag verder! Voor onze klanten voeren we regelmatig SEO-audits uit op hun websites. De resultaten van de actiepunten die daaruit komen, lichten we graag toe via een (digitaal) gesprek.

Wat mag je verwachten van zo’n SEO-audit?

  • Een eerlijke kijk (zowel positief als negatief) op jouw website en huidige strategie
  • Een uitgebreide analyse, opgesteld door experts die dagelijks bezig zijn met online rendement
  • Verschillende actiepunten om jouw website naar een hoger niveau te brengen
  • Online rendement op lange termijn

Interesse? Boek vandaag nog via onderstaand formulier jouw SEO-expert en ga voor een hoger online rendement! 


Je website laten analyseren door een SEO-expert?

Laat je gegevens achter en wij nemen zo snel mogelijk contact met jou op.

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.
Jens joosen

Jens Joossen
Zaakvoerder
info@innomedio.be
+32 (0)3 321 72 58