Adverteren op Pinterest: heb jij het al geprobeerd?

Je hebt Pinterest vast wel eens gebruikt om inspiratie op te doen voor jouw nieuwe woning, voor jouw nieuwe kapsel of gewoonweg om creatieve ideeën op te doen. Sinds kort is het in België ook mogelijk om een bedrijfspagina aan te maken en te adverteren via Pinterest. In dit blogbericht leggen wij je graag uit waarom dit interessant kan zijn voor jouw bedrijf en waarom je dit mee zou moeten opnemen in jouw digitale strategie.

Wat is Pinterest?

Pinterest is een sociaal netwerk dat fungeert als digitaal prikbord. Soms wordt Pinterest ook wel eens een visuele zoekmachine genoemd omdat je via dit kanaal op zoek gaat naar inspiratie en tips op het gebied van eten/drinken, interieur, lifestyle, beauty en nog veel meer.

Wereldwijd, bevinden er zich zo’n 250 miljoen actieve gebruikers per maand op Pinterest. Je kan dit kanaal dus gewoonweg niet meer negeren. Vooral vrouwen tussen de 20 en 39 jaar, gebruiken de visuele zoekmachine.  

Waarom adverteren op Pinterest?

In België telt het netwerk steeds meer gebruikers die op zoek zijn naar nieuwe ideeën en jij kan deze mensen inspireren met jouw producten of diensten.  

Pinterest is één van de weinige advertentieplatforms waarbij content van andere merken of bedrijven niet storend is. Advertenties vallen niet op tussen de ‘gewone pins’ waardoor de kans groter is dat er wordt doorgeklikt naar jouw website en er vervolgens ook contact wordt opgenomen.

Ook qua targeting, laat Pinterest het toe om je doelgroep heel specifiek af te bakenen. Zo kan je naast geslacht, leeftijd, locatie en taal ook zoekwoorden invullen die jouw advertentie moeten triggeren.

Duidelijke statistieken geven in één oogopslag inzichten over je doelgroep, je website en je pins waardoor je jouw advertentie of zelf je website kunt analyseren en verbeteren.   

Naast bovenstaande redenen, zijn er nog tal van andere voordelen zoals meer zichtbaarheid, vindbaarheid en merkbekendheid creëren, extra verkeer naar je website leiden, ambassadeurs maken van jouw klanten en het aantal conversies verhogen. Genoeg redenen dus om met Pinterest aan de slag te gaan!

 

Pinterest advertenties

Soorten advertenties

Pinterest advertenties zijn gesponsorde pins die gewoon verschijnen tussen de zoekresultaten of op de startpagina en laat dat nu net hun grote voordeel zijn, want daardoor vallen ze niet op. Je herkent advertenties aan de bedrijfsnaam die er onder de afbeelding komt bij te staan. Wanneer potentiële klanten op de afbeelding klikken, worden ze rechtstreeks naar jouw website doorgestuurd.

Naast gesponsorde pins, bestaat er ook een mogelijkheid om een video of een app te promoten. Als laatste kan er ook een carrousel ingesteld worden, waar gebruikers tussen 2 à 5 foto’s kunnen swipen. Heb je dus meerdere producten die je wil promoten? Dan is de carrousel advertentie hier geschikt voor.

Voor wie is Pinterest advertising?

Heb jij een visueel merk of verkoop je online producten? Dan is Pinterest eigenlijk een must. Het kanaal kan namelijk perfect als extra etalage fungeren. Maar ook als je diensten verkoopt, kan je gebruik maken van Pinterest op de voorwaarde dat je dit visueel kan overbrengen door middel van een foto, een video of zelfs een infographic. Vooral voor de volgende bedrijven kan Pinterest interessant zijn:

  • Kunst
  • Architectuur
  • Huwelijken of andere speciale evenementen
  • Beauty
  • Cadeaus
  • Fotografie
  • Gastronomie
  • Hobby & DIY
  • Interieur & decoratie
  • Mode
  • Reizen
  • Tuinieren

Zit je als bedrijf in een andere sector? Niet getreurd! Ook voor jou kan Pinterest interessant zijn.


Geschreven door

Karen Rombouts
Online marketeer
karen.rombouts@innomedio.be
+32 3 304 91 57

Ben jij klaar voor Pinterest advertising?

Dankzij de uitgebreide mogelijkheden van Pinterest advertising, kan je met jouw merk of bedrijf creativiteit uitstralen en ideeën geven aan potentiële klanten. Wil je dus meer verkeer naar je website leiden en jouw conversie verhogen? Start dan met adverteren via dit kanaal.

Heb je hulp nodig bij het instellen van jouw advertenties of het opmaken van jouw bedrijfsprofiel? Onze online marketeers helpen je graag!

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.