8 manieren om Google Search Console te gebruiken

Heb je in het verleden al actie ondernomen om je website zo hoog en zo goed mogelijk scoort in zoekmachines? SEO hier en Google Ads campagnes daar. Maar vinden de juiste personen jouw website wel? 

Om er zeker van te zijn dat je met je website zo goed mogelijk de mensen bereikt die je wil bereiken, kan je best eerst Google raadplegen. En dan bedoelen we niet even een zoekopdrachtje uitvoeren. We presenteren je: Google Search Console, een handige tool die je kan gebruiken om beter te scoren in zoekmachines.

Wat is Google Search Console?

Google Search Console, kortweg GSC, is een gratis tools die Google heeft uitgerold voor websiteoptimalisatie. Met Google Search Console kan je als webbeheerder bekijken welke websitepagina's in Google beschikbaar zijn en bij welke zoekopdrachten je website wordt getoond. Op basis van deze informatie kan je de zichtbaarheid van je website en pagina’s optimaliseren. Google Search Console is dan ook een onmisbare tool om je website in de bovenste lades van Google te krijgen.  

Hoe werkt Google Search Console?

Om gebruik te kunnen maken van Google Search Console, moet je simpelweg met je Google-account op de tool inloggen en aantonen dat je beheerder van de website bent. Dit kan op verschillende manieren. Wist je trouwens dat we dit bij Innomedio standaard doen voor elke website die we ontwikkelen?

Eens je Google Search Console aan je website hebt gekoppeld, kan je met verschillende opties aan de slag. Zo heb je toegang tot een:

  • URL-inspectietool
    • Deze kan je gebruiken om de indexatie en mobielvriendelijkheid van elke URL van je website te checken
  • Prestatierapport
    • Hier krijg je een overzicht van de algemene zichtbaarheid van je website. Zo krijg je een inzicht in het aantal klikken op en vertoningen van je pagina’s, alsook de gemiddelde positie van je pagina’s in de zoekresultaten.
  • Indexrapport
    • Hier kan je de dekking van je website in Google bekijken. Zo weet je precies welke pagina’s van je website geïndexeerd zijn en mensen dus effectief kunnen vinden in Google.  
  • Linkrapport
    • Via dit rapport kan je zien welke andere websites de meeste links naar je eigen website hebben opgenomen. Verder kan je je pagina’s bekijken die het vaakst gelinkt zijn op die andere websites en nog veel meer!

8 tips om je website te optimaliseren met Google Search Console

1. Ga op zoek naar low hanging fruits

Ontdek voor welke zoekopdrachten je website scoort en bekijk voor welke zoekwoorden je net niet bovenaan de resultatenpagina’s verschijnt (+/- positie 6 – 12). Dit zijn de zoekopdrachten en -woorden waar veel potentieel in zit en waarmee je eenvoudig omhoog kan klimmen in de resultaten.

2. Optimaliseer pagina's met een hoge ranking, maar lage CTR

Deze pagina’s scoren goed in de zoekresultaten, maar hebben een lage CTR (= verhouding tussen aantal vertoningen en klikken). Om dit te optimaliseren kan je de metagegevens van deze pagina’s aanpassen (de paginatitel en meta-omschrijving) of kan je proberen om in de featured snippet te komen, indien er één aanwezig is.

3. Bekijk resultaten per zoektype

Afhankelijk van de producten of diensten die je aanbiedt, is het interessant om per zoektype je resultaten te bekijken. Als je producten of diensten bv. heel visueel zijn, kan je jouw resultaten in Google Afbeeldingen bekijken. Op basis van deze resultaten kan je jouw afbeeldingen optimaliseren door deze een duidelijke bestandsnaam te geven en een ALT-tag toe te voegen.

4. Raadpleeg het indexrapport

Je kan in Google Search Console  je sitemap indienen. Hiermee vertel je aan Google welke pagina’s je website heeft. Als je dit gedaan hebt, toont Google je via het indexrapport welke pagina’s van je website zijn geïndexeerd en welke niet. Met die info kan je de problemen van de niet-geïndexeerde pagina’s (indien mogelijk) oplossen. Hiervoor heb je wel meestal hulp van je websitebouwer nodig.

5. Onderzoek aanbevolen optimalisaties

Google Search Console zal  optimalisaties aanbevelen op basis van de prestaties van je website. Voorbeelden van optimalisaties zijn het verbeteren van de prestaties van bepaalde webpagina's (site-vitaliteit) of de gebruiksvriendelijkheid en compatibiliteit van je website (mobiele bruikbaarheid). Daarnaast kan je ook de gestructureerde data van je website controleren zodat zoekmachines je website beter kunnen begrijpen (controle gestructureerde data). 

6. Gebruik het linkrapport

Het linkrapport toont je een overzicht van alle links van en naar je website. Hier kan je bv. kijken welke externe websites linken naar pagina’s en content op jouw website. Op basis hiervan kan je dan content creëren om nog meer relevante externe links te proberen winnen. Ook toont het linkrapport welke van je eigen pagina’s interne links hebben naar andere content op je website. Door je pagina’s onderling te linken help je Google beter de structuur en inhoud van je website begrijpen en zal Google je website ook hoger ranken.

7. Update pagina's die organisch verkeer verliezen

Als pagina’s al wat langer bestaan en content veroudert, zullen deze niet eeuwig goed scoren in de organische zoekresultaten. Met GSC kan je doorheen de tijd de prestaties van je pagina’s vergelijken. Als deze over tijd zakken, kan je best je content updaten om opnieuw bovenaan mee te spelen.

8. Versterk je betalende campagnes

Met Google Search Console kan je in het prestatierapport bekijken voor welke zoekopdrachten je website wordt getoond, maar nog niet bovenaan staat. Deze zoekwoorden kan je gebruiken om je betalende Google Ads-campagnes te versterken en kan je gaan adverteren op zoekopdrachten die organisch nog niet hoog scoren en kom je met je advertentie bovenaan de resultatenpagina’s terecht.


Geschreven door

Tine Naegels

Tine Naegels
Online marketeer
tine.naegels@innomedio.be
+32 3 304 91 57

Klaar om beter gevonden te worden?

Heb je net ons artikel gelezen en wil je nog wat meer te weten komen over Google Search Console? Contacteer ons via het onderstaande formulier en we nemen snel contact met je op! 

Bedankt voor je bericht

We nemen zo snel mogelijk contact met je op.

Er liep iets iets mis. Probeer Opnieuw. Kijk zeker na of alle verplichte velden zijn ingevuld.