Friends of Search 2024: onze take-aways

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (16)

Op donderdag 21 maart waren onze online marketeers aanwezig op de jaarlijkse SEO- & SEA-conferentie: Friends of Search Amsterdam. Met minimaal 600 bezoekers is FOS één van de grootste zoekconferenties van Europa om de nieuwste inzichten en technieken op het gebied van SEO, SEA en meer te leren.

Graag delen we met jullie de take-aways die wij persoonlijk het belangrijkst vonden om onze marketingstrategieën te kunnen verbeteren.

De impact van AI op SEO

De eerste spreker Aleyda Solis (founder Oriainti & international SEO consultant), dook meteen in één van de belangrijkste onderwerpen waar alle digitale marketeers mee bezig zijn: kan AI je hele contentstrategie overnemen? Tijdens de presentatie deelde ze tal van inzichten en interessante observaties.

LLM of Large Language Models vertegenwoordigen de grootste verandering in zoekmachines sinds Google. Denk aan tools zoals ChatGPT, Copilot en andere. Google keurde AI-content goed, op voorwaarde dat het van hoge kwaliteit, origineel en bruikbaar was. Helaas werd dit al snel gemanipuleerd om inhoud van lage kwaliteit te produceren. Sindsdien heeft Google een reeks updates gelanceerd om dit probleem aan te pakken. Maar ondanks het risico dat Google al dan niet content zal afkeuren, zal het niet inzetten op AI het moeilijk maken om onderscheidend te blijven.

Een evenwichtige aanpak is dus nodig om de opportuniteiten van AI te maximaliseren zonder de kwaliteit in gevaar te brengen. De AI-functionaliteiten benutten is zeker aan te raden, op voorwaarde dat er menselijke, kwalitatieve input aan vooraf gaat en dat de output ook gepersonaliseerd wordt op basis van je doelstellingen en doelgroep.

Betekent dit dat AI SEO- & contentspecialisten kan vervangen? Nee: de mens is en blijft het succes achter een kwalitatieve SEO-strategie.

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (12)

Strategische 1P data-integratie

In een tijdperk waar AI-aangedreven oplossingen de standaard zijn geworden, is het belangijker dan ooit om ervoor te zorgen dat je kwalitatieve first party data input aan Google Ads levert én deze koppelt aan daadwerkelijke bedrijfsdoelstellingen. Het is cruciaal om niet alleen te streven naar het behalen van conversies, maar ook om rekening te houden met de daadwerkelijke omzet die uit deze conversies voortvloeit.

Tijdens deze sessies van Tetsuo Konno en Hedwich de Groot (Google) kregen we diepgaande inzichten in hoe we deze data effectief kunnen integreren in Google Ads-campagnes, waardoor we AI-systemen beter kunnen aansturen. Door de juiste data in te voeren en te analyseren, kunnen marketeers strategieën ontwikkelen die niet alleen de zichtbare resultaten verbeteren, maar ook de langetermijngroei en winstgevendheid van het bedrijf stimuleren.

Deze benadering plaatst het gebruik van AI niet alleen als een hulpmiddel voor het optimaliseren van campagnes, maar zorgt uiteindelijk voor zakelijk succes.

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (13)

Omni-channel customer journey

Gamma, een toonaangevende doe-het-zelf en tuinretailer, heeft haar groeistrategie getransformeerd door slim gebruik te maken van first-party winkelverkoopgegevens en geavanceerde omni-channel oplossingen. Tijdens de boeiende presentatie van Laurens Miedema (Head of marketing Gamma) en Camilla Borgmo (Industry manager Google), kregen we een diepgaand inzicht in hoe Gamma datagestuurde investeringsbeslissingen heeft genomen die hebben geleid tot gerichte groei en een meer klantgerichte aanpak.

De kern van deze presentatie lag in het belang van het in kaart brengen van zowel de offline als de online customer journey voor retailers, om zo relevante advertenties te kunnen laten zien aan de juiste doelgroep. Vaak wordt er teveel nadruk gelegd op online verkoop, terwijl de overgrote meerderheid van de aankopen bij Gamma nog steeds in de fysieke winkel plaatsvindt. Door gedetailleerd te analyseren welke producten verschillende doelgroepen zoeken, hoe snel ze deze nodig hebben en waar de aankoop hoofdzakelijk plaatsvindt, kon Gamma effectieve en gepersonaliseerde advertenties ontwikkelen.

Het inzicht in het koopgedrag stelt Gamma in staat om verschillende productcategorieën continu bij te sturen en te optimaliseren. Zo kan een retailer zijn aanbod nog beter afstemmen op de behoeften en voorkeuren van zijn klanten, zowel online als offline. Dit benadrukt de kracht van een datagestuurde benadering in het vormgeven van de toekomst van retail, waarbij technologie wordt ingezet om de customer experience te verbeteren en tegelijkertijd de bedrijfsgroei te stimuleren.

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (14)

Maak inclusie de standaard binnen content

Inclusie moet een standaard zijn. De content die we in de wereld verspreiden, helpt percepties vorm te geven. Het kan ervoor zorgen dat mensen zich gezien voelen of het kan net hun onzichtbaarheid benadrukken. Bovendien kan het bijdragen aan het doorbreken van schadelijke stereotypen of deze juist versterken. Zonder bewuste inspanningen is de kans groter dat we vastlopen in dezelfde oude denkpatronen.

Purna Virji (Principal consultant LinkedIn) vertelde ons tijdens een inspirerende sessie hoe je marketing inclusiever maakt. Hoe kunnen we ons als marketeers richten op toegankelijkheid? Hoe letten we op ons taalgebruik? En hoe kunnen we ons advertentiemateriaal zo vormgeven dat het een diverse doelgroep aanspreekt?

Door bewust na te denken over de content die we verspreiden, kunnen we ervoor zorgen dat we de juiste doelgroep aanspreken en vermijden we communicatie die slechts gericht is op het gemiddelde publiek. Want dat doet iedereen toch al? Met de praktische tips van Purna leren we hoe we ons beter kunnen onderscheiden in onze communicatie, niet alleen om een gerichter publiek te bereiken maar ook om bij te dragen aan een meer diverse samenleving.

Waarom je niet altijd het advies van Google moet opvolgen

Rechtstreekse Google ondersteuning van Google Ads… als Google partner, krijgen we regelmatig telefoontjes met aanbevelingen om onze campagnes te verbeteren. Maar zijn deze aanbevelingen wel altijd zo kwalitatief?

Anu Adegbola (Founder PPC Live UK) leerde ons dat we niet zomaar alles klakkeloos moeten doorvoeren. Als sommige van deze aanbevelingen worden toegepast zonder volledig te begrijpen wat ze betekenen en wat ze exact doen, kan dit ernstige gevolgen hebben voor zowel de kwaliteit van het verkeer dat naar je website wordt geleid als voor de totale kosten van je advertenties. Niet al het advies van Google is onzin natuurlijk, maar er zijn zeker verschillende gevallen geweest waarin het ingaan tegen de best practice adviezen van Google tot succes heeft geleid.

Conclusie: logisch nadenken is én blijft belangrijk.

Was Friends of Search Amsterdam de moeite?

Zeker en vast! De interessante sprekers, de organisatie en de lekkere catering maakten het een zeer leerrijke en boeiende dag.

Volgend jaar zijn we dus zeker terug van de partij!

Wil jij jouw SEO- of SEA-strategie naar de next level brengen?

We zitten graag met jou aan tafel om hierover te brainstormen. Neem dus gerust contact met ons op voor een afspraak of al jouw vragen rond SEO en/ of SEA! Wij komen steeds met plezier vrijblijvend langs om kennis te maken.