De ultieme go-live checklist voor je website

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (33)

Na maanden hard werk is het eindelijk zover! Je website is klaar om gelanceerd te worden. Of je nu een nieuwe website lanceert of je bestaande site een upgrade geeft, er zijn enkele cruciale elementen die je niet mag missen.

Met deze checklist zorg je ervoor dat je (nieuwe) website technisch op punt staat!

Heb je een migratieplan voorzien?

Een doordacht migratieplan is cruciaal voor het succesvol lanceren van een nieuwe website, maar wordt helaas vaak over het hoofd gezien. Maar wat omvat zo'n migratieplan precies? Een migratieplan wordt opgesteld om links van een bestaande website te laten doorverwijzen naar links op de nieuwe website. Wanneer je een nieuwe website hebt laten maken, is de kans namelijk groot dat de linkstructuur gewijzigd is.

Eén van de grootste risico’s bij het migreren naar een nieuwe website is het verlies van je ranking in de zoekmachines. Zonder een migratieplan, kan je de opgebouwde SEO-waarde dus verliezen. Door redirects in te stellen en oude URL’s naar relevante, nieuwe pagina’s te leiden, kun je de impact minimaliseren.

Daarnaast zorgt een migratieplan ervoor dat jouw gebruikers niet op 404-pagina’s terechtkomen.

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (28)

Heeft elke pagina de juiste metagegevens?

Wanneer je alle content in de website hebt ingevuld, is het belangrijk om deze nog even heel goed na te kijken. Enerzijds voor de gebruikers maar anderzijds ook voor zoekmachines. Is het duidelijk waar je website en je content over gaat?

Zorg dat je op elke pagina een duidelijke titel of H1 hebt aangeduid. Deze tags helpen zoekmachines te begrijpen waar je pagina over gaat, wat cruciaal is voor een goede indexering en ranking. Voor gebruikers functioneren H1’s dan weer als de krantenkoppen van je website waardoor het gemakkelijk is om de structuur van de content snel te overzien. Dit verbetert de leesbaarheid en zorgt ervoor dat bezoekers efficiënt de informatie kunnen vinden die ze zoeken, wat bijdraagt aan een positieve gebruikerservaring.

Ook metagegevens spelen een belangrijke factor. Deze tags bieden zoekmachines en gebruikers specifieke informatie over in de inhoud van je pagina’s. Goed ingevulde metagegevens kunnen er dus voor zorgen dat gebruikers sneller doorklikken naar je website.

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (29)

Zijn alle ALT-tags ingevuld?

Je website wordt straks niet alleen gevonden in Google Zoeken maar ook in Google Afbeeldingen. Tenminste, als je geoptimaliseerde ALT-tags aan elke afbeelding hebt toegevoegd.

ALT-tags of ALT-attributen, zijn een onderdeel van de HTML-code van een afbeelding op je website. Ze bieden een tekstuele beschrijving van de afbeelding, wat van groot belang is voor de vindbaarheid van je website.

Is Google Analytics geïnstalleerd?

Vergeet niet je Google Analytics code te installeren! Deze webanalyse tool zorgt ervoor dat je uitgebreide statistieken voor je website kan bijhouden.

Als je al een bestaande website hebt, kun je de bestaande code kopiëren en plaatsen in de nieuwe website.

Test vervolgens uitgebreid of alle acties op de site worden geregistreerd. Dit doe je door de Debug View in Google Analytics te gebruiken. Zet je website open en voltooi enkele acties, zoals bijvoorbeeld een contactformulier invullen of op het telefoonnummer klikken. Controleer vervolgens of de acties in Google worden gemeten. Zo ben je zeker dat je geen data misloopt!

Heb je een privacy- & cookiepolicy toegevoegd?

De steeds strenger wordende GDPR-regels voorschrijven dat het wettelijk verplicht is om gebruikers te informeren over het gebruik van cookies op jouw website. Cookies kunnen persoonlijke informatie verzamelen en het beleid moet uitleggen welke cookies er worden gebruikt, welke gegevens ze verzamelen en hoe deze gegevens worden gebruikt. Niet zeker welke cookies jouw website bijhoudt? Hier bestaan heel wat goede hulpmiddelen voor zoals bijvoorbeeld Web Developer, een extensie in Google Chrome.

Bovendien moeten websites niet enkel informeren maar ook toestemming vragen voor het gebruik van bepaalde soorten cookies. Zorg er dus ook voor dat je een geldige cookiebanner hebt.

Een privacybeleid daarentegen, omschrijft welke persoonlijke gegevens worden verzameld, hoe deze worden gebruikt, met wie ze worden gedeeld en hoe gebruikers hun rechten kunnen uitoefenen met betrekking tot die gegevens. Door een privacybeleid aan je website toe te voegen, laat je zien dat je open bent over je datapraktijken.

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (30)

Is Google Search Console gekoppeld?

Last but not least, adviseren we om Google Search Console aan je website te koppelen. Google Search Console helpt om jouw website te monitoren en te onderhouden in de Googe-zoekresultaten. Het biedt een scala aan tools en rapporten die inzicht geven in hoe Google je site ziet en hoe deze presteert.

Enkele belangrijke stappen:

  1. Activeer Google Search Console
  2. Voeg je sitemap toe (een sitemap is een bestand waarin de pagina’s van je website op een georganiseerde manier zijn weergegeven. Vergelijk het met een plattegrond van je site met links naar alle belangrijke pagina’s).
  3. Koppel Google Search Console met Google Analytics

Hulp nodig bij de livegang van je website?

Gaat jouw (nieuwe) website binnenkort live en heb je hulp nodig bij de controle? Neem gerust contact met ons op, we kijken graag met je mee!