Voice search is de grootste verandering in de huidige technologiewereld. Je hebt zelf vast al wel eens een vraag gesteld aan jouw smartphone, Google Assistent, Siri of Alexa en je bent zeker niet de enige. Onderzoeken voorspellen dat in de loop van 2020 de helft van de online zoekopdrachten via voice search zal plaatsvinden.
Maar welke impact heeft voice search op onze SEO-resultaten en hoe kunnen we onze website hiervoor optimaliseren?
Wat is voice search?
Voor diegenen die nog niet helemaal mee zijn, lichten we graag even toe wat voice search nu precies inhoudt. Voice search is een technologie die gebruikers toelaat een zoekopdracht uit te voeren door een verbale vraag te stellen aan een smartphone, slim apparaat of een computer.
Het is verschillend van een normale getypte zoekopdracht in Google, waar je tussen de resultaten gaat zoeken naar het beste en juiste antwoord op jouw vraag. Via voice search wordt je vraag meteen beantwoordt én voorgelezen door een digitale assistent.
Waarom rekening houden met voice search?
De populariteit van voice search groeit gestaag, elk jaar maken meer en meer mensen er gebruik van. Mensen uit alle leeftijdscategorieën geven dagelijks spraak gestuurde opdrachten aan hun digitale assistenten zoals navigeren, antwoorden zoeken, muziek afspelen of een telefoontje plegen. Maar ook online shoppen, mails lezen en agenda’s beheren wordt gedaan via voice search. Niet alleen in het dagdagelijkse leven wordt voice search bekender, ook onze SEO-strategie moeten we hierop aanpassen.
Door in te zetten op SEO, trachten we om met onze website een top 10 positie of een positie op de eerste pagina te behalen in de zoekmachines. Dit betekent dat, zelfs wanneer onze website niet terug te vinden is in de top 3, we nog steeds wel genoeg verkeer genereren naar onze website. Door de toenemende populariteit van voice search vandaag de dag, biedt de zoekmachine slechts één antwoord op een vraag. Als je in 2020 dus geen rekening houdt met de concurrentie en jouw website niet optimaliseert voor voice search, betekent dit dat jouw website niet teruggevonden wordt in 50% van de zoekopdrachten.
We geven alvast graag enkele tips om jouw website te optimaliseren voor voice search om mee te zijn met de nieuwe trends maar ook om goed vindbaar te blijven in het steeds veranderende landschap van online marketing.
Tips om jouw website te optimaliseren voor voice search
- Gebruik long-tail zoekwoorden: gesproken taal is niet hetzelfde als geschreven taal. Waar je normaal zou typen ‘bestel pizza Antwerpen’, vraag je via een spraak gestuurde opdracht ‘Waar kan ik pizza bestellen in Antwerpen?’ Zoals je in dit voorbeeld al kon zien, wordt er via voice search ook veel gebruik gemaakt van vraagwoorden zoals wie, wat, waar, wanneer, hoe, … Zorg ervoor dat je hierop inspeelt met je content. Dit doe je door na te denken over vragen waar een potentiële klant mee zou kunnen zitten over een bepaald onderwerp. Bied voor elke vraag een correct maar vooral bondig antwoord. De gemiddelde lengte van zoekresultaten via voice search bedragen namelijk 29 woorden.
- Schrijf in natuurlijke taal: sinds de BERT-update kunnen zoekmachines de context van zowel een zoekopdracht als van de content op jouw website beter begrijpen. Maar niet alleen zoekmachines, ook spraaktechnologie is zo geavanceerd dat ze aangepast zijn aan dagelijkse gesproken taal. Gebruikers stellen een vraag aan hun spraak gestuurde assistent zoals dat ze een vraag zouden stellen aan een andere persoon. Belangrijk is dan ook dat het antwoord wordt voorzien van natuurlijke taal.
- Voeg gestructureerde data toe: gestructureerde data voorzien meer betekenis aan zoektermen en helpen Google jouw content beter te begrijpen. Ze zorgen voor een hogere CTR (click-through-rate) in de SERP’s. Hoe meer je gebruik maakt van gestructureerde data, hoe meer je opvalt in de zoekresultaten en hoe groter de kans dat jouw antwoord wordt gebruikt bij een vraag via voice search. Gestructureerde data kan je instellen voor:
- Blogberichten
- Veelgestelde vragen
- Vacatures
- Reviews
- Recepten
- Producten
- Video
- Afbeeldingen
- Evenementen
- …
- Verhoog je domeinautoriteit: hoe hoger de domeinautoriteit van je website is, hoe beter je wordt gevonden in de zoekresultaten en hoe hoger de kans dat jouw antwoord wordt gebruikt bij een zoekopdracht via voice search. Je domeinautoriteit kan je verhogen door relevante en kwaliteitsvolle links naar jouw website te genereren.
Ben jij er klaar voor?
Het is duidelijk dat zoeken op het internet door een spraak opdracht in de volgende jaren alleen maar zal toenemen. Zorg er dus voor dat jouw website gebruiksvriendelijk is en dat jouw content gericht is op de zoekintentie van jouw potentiële klanten. Dankzij bovenstaande tips, kan jij jouw website klaarmaken voor voice search.
Meer info over jouw SEO-strategie?
Wil jij graag meer informatie over hoe jij jouw SEO-strategie in 2020 kan verbeteren? Wij maken met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Zo kunnen we luisteren naar je verhaal en kijken hoe we je van dienst kunnen zijn.