De European Accessibility Act (EAA): dit moet je weten

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (10)

Vanaf 28 juni 2025 verandert er heel wat op het vlak van digitale toegankelijkheid in Europa. De EAA verplicht bedrijven om hun digitale producten en diensten toegankelijk te maken voor iedereen – ook voor mensen met een beperking. Of je nu een webshop runt, software ontwikkelt of automaten plaatst: de kans is groot dat ook jouw onderneming met deze wet te maken krijgt.

In deze blog lees je wat de EAA precies inhoudt, voor wie de regels gelden, welke uitzonderingen er zijn en wat je moet doen om in orde te zijn.

Wat is de European Accessibility Act?

De European Accessibility Act (EAA) is een Europese wet die wil dat producten en diensten voor iedereen toegankelijk zijn – ook voor mensen met een beperking of ouderen. Met deze wet worden Europese bedrijven verplicht om hun digitale en fysieke toepassingen gebruiksvriendelijker te maken.

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (11)

Voor wie geldt deze wet?

De toegankelijkheidswet is van toepassing op producten die we elke dag gebruiken, zoals bijvoorbeeld websites en webshops. Maar het gaat echter verder dan enkel dat. Denk bijvoorbeeld aan:

  • E-books en e-readers
  • Betaalautomaten en geldautomaten
  • Websites en webshops
  • Informatie bij het afsluiten van een telefoon- of internetabonnement
  • Computers en software
  • Automatische ticketmachines voor bus, trein of tram
  • Online bankieren, leningen en hypotheken afsluiten
  • (Mobiele) telefoons
  • Streamingwebsites en film-apps

Bied jij een van deze diensten of producten aan? Dan ben je verplicht om ervoor te zorgen dat iedereen jouw digitale omgeving kan gebruiken.

 

Uitzonderingen op de regels

De EAA geldt voor veel producten en diensten, maar er zijn ook een paar uitzonderingen. Niet iedereen hoeft meteen aan alle regels te voldoen. Dit zijn de belangrijkste bedrijven die als uitzondering EEA nog niet meteen dienen toe te passen:

  • Bedrijven die enkel aan andere bedrijven verkopen (B2B) en waarvan de producten niet bij consumenten terechtkomen.
  • Kleine ondernemingen met minder dan 10 medewerkers én een jaaromzet van minder dan 2 miljoen euro.
  • Digitale producten en diensten die vóór juni 2025 zijn gepubliceerd, krijgen nog een overgangsperiode tot 5 jaar om aanpassingen te maken.
  • Als het te veel kost of technisch te moeilijk is om iets toegankelijk te maken, terwijl het amper nog gebruikt wordt (zoals een verouderde website), dan kan er sprake zijn van een onevenredige last.

Deze uitzonderingen zorgen ervoor dat de regels haalbaar blijven, zonder onnodige druk voor kleine spelers of situaties waar toegankelijk maken nauwelijks nog zinvol is.

Aan welke richtlijnen moet je voldoen?

Bedrijven moeten hun websites en apps zo bouwen dat iedereen ermee overweg kan, ook mensen met een beperking. Daarvoor moeten ze voldoen aan de WCAG 2.1-richtlijnen, een internationale standaard voor digitale toegankelijkheid.

Concreet betekent dit onder andere:

  • Alt-teksten: afbeeldingen en video’s moeten voorzien worden van een beschrijving
  • Duidelijke navigatie: gebruikers moeten de weg naar je inhoud vinden door een goede opbouw en logische structuur
  • Voldoende contrast: er moet voldoende contrast zijn tussen verschillende onderdelen

Zo zorg je ervoor dat jouw digitale omgeving inclusief, gebruiksvriendelijk én wettelijk in orde is.

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (12)

Wat zijn de risico’s indien je niet voldoet?

Als je niet aan de richtlijnen voldoet, riskeer je een boete en loop je heel wat conversies mis. Je kan namelijk extra klanten aantrekken als je digitale communicatie toegankelijker is. Maar wat moet je nu concreet aanpakken?

  • In sommige landen kunnen boetes oplopen tot 3 miljoen euro.
  • Producten of diensten kunnen van de markt gehaald worden totdat ze voldoen aan de eisen
  • In ernstige gevallen kan een bedrijf tijdelijk het recht verliezen om te opereren

Klaar voor de EAA? Gebruik deze checklist

Wat kun je als bedrijf nu al doen? Een stappenplan richting toegankelijkheid

  1. Maak een inventaris van je website: breng in kaart welke onderdelen en pagina’s je website of app bevat. Denk aan teksten, afbeeldingen, formulieren, video’s, interactieve elementen, …
  2. Test of je site voldoet aan WCAG: gebruik online tools of laat een toegankelijkheidsscan uitvoeren om te kijken of je website voldoet aan de WCAG richtlijnen
  3. Voeg functionaliteit toe die toegankelijkheidsgebreken wegneemt: zorg ervoor dat je website toegankelijk wordt voor iedereen. Pas waar nodig design en code aan om problemen op te lossen
  4. Publiceer een toegankelijkheidsverklaring: bedrijven worden verplicht om een toegankelijkheidsverklaring op hun websites te plaatsen. Deze verklaring dient als transparant verslag van de toegankelijkheidsstatus van de website of app en kan tevens verbeterplannen bevatten.

Hulp nodig bij de EAA?

Heb je vragen over wat de European Accessibility Act voor jouw organisatie betekent? We bekijken samen hoe jouw digitale omgeving tegen 2025 helemaal toegankelijk én in orde kan zijn.