Je hebt een mooie webshop, schrijft blogartikels, post op sociale media en lanceert regelmatig acties. Kortom, je doet al vanalles om je webshop te promoten, maar toch zou je graag meer sales genereren…
Wat dacht je van online adverteren om meer te verkopen op je webshop én meer omzet te halen door middel van deze advertenties?
Shopping advertenties voor meer online verkopen uit je webshop
Door op de juiste manier shopping advertenties op te zetten in Google of op Facebook en Instagram om meer bezoekers en waardevollere bezoekers naar je webshop te leiden kan je je sales en omzet boosten. We leggen hieronder stap voor stap uit hoe je aan de slag gaat met advertenties voor je webshop zodat je meer kan verkopen online.
Waarom shopping advertenties?
Online je producten aanbieden is sinds de Corona pandemie belangrijker dan geworden ooit. Door je aanbod online te presenteren geraak je niet achterop tegenover de concurrentie die ook inzet op e-commerce. Misschien denk je dat het boosten van je aanbod online geen nut heeft omwille van het product dat je aanbiedt? Toch kan zelfs voor de lokale bakker het boosten van een 'webshop' voor bestellingen nuttig zijn.
Daarnaast bieden shopping advertenties uitgebreide productinfo zoals afbeeldingen van je product, de prijs ervan, een duidelijke omschrijving…
Hoe zien shopping advertenties eruit?
Shopping advertenties kan je inzetten op verschillende kanalen. Enerzijds zijn Google shopping advertenties een must om je productaanbod in de kijker te zetten en anderzijds zijn Facebook en Instagram advertenties interessant, doordat beide kanalen ook meteen een verkoopplatform hebben. Zo hoeft de bezoeker zelfs het kanaal niet te verlaten om een aankoop te voltooien en laat het je toe om niet alleen meer te verkopen via je webshop maar ook via andere online kanalen.
Als verkoper gebruik je shopping advertenties om je aanbod online te promoten tegen betaling. Je kan zo meer bezoekers naar je webshop sturen (of ook naar je fysieke winkel als die er is).
Shopping ads in Google Shopping bevatten uitgebreide productinformatie en worden visueler weergegeven dan tekstadvertenties. Bezoekers zien meteen een foto, titel, prijs, naam van je winkel zodat ze een duidelijk beeld krijgen van het product zelf én of dit product bij jou op voorraad is.
Buiten Google Shopping kan je trouwens voor verschillende andere advertentie-indelingen kiezen om je omzet uit de webshop te boosten. Google Search is de meest bekende maar bevat dus alleen tekst. Daarnaast is er Google Display, welke advertenties zijn o.b.v. afbeeldingen of video’s. Google Video zorgt voor advertenties in Youtube… Je hoort het, de mogelijkheden zijn uitgebreid, en dat alleen bij Google al.
Hoe adverteer ik op Google?
De allereerste stap om shopping advertenties op Google te kunnen plaatsen is het opmaken van een productfeed van jouw aanbod. Dit kan je opmaken in een spreadsheet, tekst-of html bestand en dor dit te hosten op je webshop wordt de productfeed in Google mee aangepast bij stockwijzigingen of updates in je webshop. Zo is alle info steeds up-to-date voor je klanten. Je productfeed moet aan een aantal vereisten voldoen. Zo moet je een ID toekennen aan elk product, een titel, beschrijving, een link en een afbeelding, de beschikbaarheid moet vermeld worden alsook het merk en de prijs, de verzendmethode enzovoort.
Vervolgens maak je een Merchant account aan. Dit doet dienst als platform om gegevens van producten te bekijken. Ook voeg je hier verzend-en retourinfo toe, gegevens over je bedrijf en je huisstijl én kan in Google Merchant de prestaties van je ad bekijken. De hele productfeed wordt aan Google Merchant toegevoegd, en deze laatste koppel je vervolgens aan Google ads om uiteindelijk je advertenties te kunnen opmaken.
Naast gewone Shopping advertenties biedt Google de mogelijkheid tot Smart Shopping. Dit is in principe een combinatie van gewone shopping advertenties, dynamische, remarketing en display advertenties en Gmail ads.
Deze Smart Shopping ads zijn heel eenvoudig in te stellen aangezien Google deze zelf optimaliseert.
Facebook & Instagram
Je webshop (betalend) promoten op sociale media helpt je om de verkoop via je webshop nog meer te boosten op een heel toegankelijke manier. Je kan heel eenvoudig je producten ‘taggen’ in de foto waarmee je adverteert. Vervolgens kan je bezoeker via deze foto en tag meteen doorklikken naar je productaanbod, zelfs zonder Facebook of Instagram te verlaten.
Adverteren op Facebook en LinkedIn is een heel dynamische manier om je productaanbod in de kijker te zetten. Het is in principe een mobiele etalage omdat het zo sterk op het visuele is gericht. Daarom is het ideaal om je zichtbaarheid te boosten, meer te verkopen op een laagdrempelige manier, je advertenties beter te kunnen meten en opvolgen en zorgen voor een hogere koopintentie.
Hoe adverteer ik op Facebook & Instagram?
Ook om je webshop op Facebook en Instagram te promoten heb je een productfeed én een handelsbeheeraccount nodig (net zoals Merchant maar dan op Facebook). Je gaat alle producten toevoegen en categoriseren waarna je een eigen winkel kan aanmaken op Facebook of Instagram. Van zodra al je producten zijn toegevoegd kan je een advertentie opmaken binnen Facebook (welke geldt voor Facebook én Instagram aangezien ze onder hetzelfde handelsbeheer vallen.
Daarnaast is er de Facebook shop en de Instagram shop, beide gratis webshop functies ontstaan bij het begin van de Coronapandemie, om kleine handelaars te helpen hun producten gratis in de kijker te zetten.
Je bezoekers kunnen in de Facebook en Instagram shop producten heel eenvoudig opslaan, doorsturen en delen met anderen én ze kunnen zelfs een aankoop voltooien zonder het platform te verlaten.
Remarketing
Dynamische remarketing is altijd een goed idee. Je kan zo twee belangrijke doelgroepen bereiken.
- Enerzijds bezoekers van je webshop die al iets hebben aangekocht en dus al klant zijn. Het doel van deze remarketing is meer verkopen online via up selling of cross selling.
- Anderzijds kan je webshopbezoekers targetten die nog geen bestelling gedaan hebben. Dit soort remarketing kent iedereen wel, het gaan namelijk om de ‘hey, je vergat dit in je winkelmandje’ retargeting voor warme leads.
Belangrijk is dat dynamische remarketing aanwezig is doorheen de hele customer journey, want de momenten waarop een webshopbezoeker bij het eerste bezoek al een aankoop doet zijn énorm zeldzaam. Personalisatie is key, je zal het meeste bereiken met je remarketing acties door je (potentiële) klanten heel persoonlijk te benaderen zodat ze de aankoop uiteindelijk voltooien.
Remarketing laat toe om je budget heel gericht te gaan sturen naar de doelgroepen die het best scoren. Daarnaast is de relevantie enorm groot omdat mensen jouw producten al een keertje gezien hebben. Er is wel één ding waar je op moet letten; Zorg ervoor dat jij niet dat ‘irritante, opdringerige’ merk wordt.
Hoe zet ik remarketing in?
Remarketing kan bij Google ook door je productfeed te uploaden, Google merchant aan te maken en te koppelen met Google Ads en vervolgens remarketinglijsten te gaan aanmaken. Deze lijst kan je importeren in Google Ads en vervolgens ga je aan de slag met je remarketing advertentie.
Ook via Facebook en Instagram kan je aan remarketing doen, een voorwaarde hiervoor is wel dat je Facebook Pixel door een developper laat installeren zodat je de gangen van je webshopbezoekers kan nagaan om daarop in te spelen.
Wat leveren shopping ads op?
Bij Innomedio zijn we ervan overtuigd dat shopping advertenties voor je webshop de beste én snelste manier is om meer te verkopen online en om dus meer omzet uit je webshop te halen.
Google shopping ads zijn er om je online bestellingen te boosten, om meer omzet en resultaten te behalen op korte termijn. Het doet dienst als een soort winkelzoekmachine waarin bezoekers direct kunnen zoeken naar producten die aangeboden worden. Door hierin te promoten kan je het traffic naar jouw webshop boosten.
Hoe beter je een advertentie opmaakt en hoe beter je feed is ingesteld, hoe groter de kans dat je bovenaan de zoekresultaten komt in Google. Zo zal je al snel meer verkoop genereren die dankzij de shopping ads ook nog eens een duidelijk beeld geeft van je investering en de opbrengst die daaruit komt (ROAS of return on ad spend).
De click-through-rate voor shopping advertenties ligt hoog, en vooral bij remarketing want je potentiële klant heeft je producten al eens eerder gezien.
Daarnaast heb je een feed nodig, die dynamisch is en zo altijd up-to-date info kan geven aan je bezoekers. Elke wijziging in je webshop wordt dus ook automatisch naar je feed gestuurd.
Shopping advertenties evalueren en optimaliseren
Naast het opzetten van je advertenties wil je deze natuurlijk ook kunnen optimaliseren en opvolgen. Dat kan door in Google Analytics een e-commerce tag toe te voegen (of te laten toevoegen door je developper) zodat je inzicht krijgt in het aantal transacties, de opbrengst, de gemiddelde bestelwaarde enzovoort.
Bij Innomedio zijn er een aantal KPI’s waar we steeds naar gaan kijken om onze (Shopping) ads te verbeteren. Zo gaan we in Google Analytics vooral op acquisitie; websitebezoekers, tijd die ze doorbrengen op de webshop, het aantal sessies en vanuit welke campagne het verkeer precies afkomstig is.
Ook een gedrag van webshopbezoekers geeft veel prijs; Welke pagina’s ze bezoeken, vanuit welke regio en vanop welke apparaten enzovoort. Ook kijken we steeds of ze zijn ingeschreven op de nieuwsbrief, of ze regelmatig reviews schrijven enzovoort…
Tenslotte bevat voor e-commerce het totale orderbedrag een schat aan informatie, net zoals de totale omzet en het aantal conversies via de webshop of website.
Op basis van deze inzichten gaan we telkens optimaliseren, maar je kan uiteraard ook starten met het optimaliseren van je webshop zelf. Door je productfeed up-to-date en foutloos te houden (want van hieruit maakt Google Shopping advertenties) en ervoor te zorgen dat de afbeeldingen, titels en omschrijvingen ook mobielvriendelijk zijn. Je online vindbaarheid kan je boosten door voldoende relevante zoekwoorden toe te voegen.
Meer informatie over ons aanbod?
Heb je vragen of wil je graag in contact komen? Vul dan onderstaand formulier in en wij contacteren je spoedig.