Hoe adverteer je op LinkedIn met resultaat?

Ontwerp zonder titel (39)

Als B2B-bedrijf is het de dag van vandaag een must om op LinkedIn aanwezig én actief te zijn. Het medium biedt je bedrijf mooie kansen om je beoogde doelgroep te bereiken, aan te spreken en te engageren.

In dit artikel leggen we je uit hoe je aan de slag gaat met LinkedIn advertising om ook effectief resultaten te behalen.

Adverteren op LinkedIn? 

Als B2B-bedrijf adverteren op LinkedIn is een van de beste en meest effectieve marketingstrategieën die je kan hanteren. Je kan meer naamsbekendheid opbouwen, meer leads genereren, meer conversies halen en, de heilige graal, meer trouwe klanten winnen. LinkedIn Ads is allround gewoon een van de beste sociale media voor B2B-marketing.

Een grote doelgroep bereiken is hier niet de kunst. Je wilt natuurlijk je naam en boodschap verspreiden, maar uiteindelijk vooral trouwe klanten op je lijst kunnen zetten. Adverteren is dan ook geen sprint, maar een marathon. Het is een proces waarbij je doelgroep verschillende fases moet doorlopen.

Waarom als B2B-bedrijf inzetten op LinkedIn Ads?

Vooraleer we in de fases en het traject van je doelgroep duiken, willen we eerst nog wat uitweiden over LinkedIn en zijn Ads-service zelf. Want gericht je doelgroep bereiken is wel mooi en al, maar dat kan je via andere sociale media toch eigenlijk ook? Dus waarom zou je inzetten op LinkedIn als (B2B-)bedrijf?

LinkedIn is een medium gericht op professionele content en zakelijke kennis. Je scoort daarom waarschijnlijk beter met een post over je diensten of een artikel met interessante inzichten, dan met een foto van je hond in de tuin.

Dit is dan ook waar de sterkte van LinkedIn Ads naar boven komt. De combinatie van een gerichte doelgroepselectie en de verschillende mogelijkheden om je boodschap ook gericht naar je doelgroep te communiceren zorgt voor een hoop kwaliteitsvolle B2B-leads voor je bedrijf!

 

Enkele cijfers

Dat kan je niet enkel van ons aannemen, maar ook van enkele statistieken die we voor je hebben verzameld:

Van al het B2B-verkeer op sociale media, is 46% afkomstig van LinkedIn

  • LinkedIn heeft ook de hoogste conversieratio van alle sociale media platformen: 80% van alle B2B-leads op sociale media gebeuren via LinkedIn.
  • 4 op de 5 LinkedIn-gebruikers hebben een vorm van besluitvorming binnen hun bedrijf, wat maakt dat LinkedIn-gebruikers gemiddeld bijzonder meer koopkracht hebben dan andere doorsnee internetgebruikers
  • InMail heeft een antwoordpercentage dat 300% hoger ligt dan dat van gewone mail. Ook heeft gesponserde InMail een gemiddeld openingspercentage van 52%, meer dan het dubbele dan dat van e-mailcampagnes, waar het gemiddelde volgens Mailchimp op 21.33% ligt.

Bouw een funnel voor je LinkedIn Ads

De B2B marketing funnel is inherent aan het algemene advertentieproces op LinkedIn. Zoals we al zeiden is adverteren een marathon en geen sprint. Je wilt natuurlijk met je advertentiecampagnes zo snel mogelijk conversies en acties realiseren, maar het is niet realistisch dat iemand na het zien van één advertentie meteen contact met je zal opnemen.

Dankzij de LinkedIn funnel begeleid je jouw klanten doorheen het beslissingsproces en overtuig je hen stap voor stap waarom zij met jou in zee moeten gaan.

  • Een eerste advertentie zal werken als een initiële kennismaking met je bedrijf waar je aandacht mee trekt.
  • Daarna moet je op langere termijn inzetten om vertrouwen op te bouwen en zo mensen te overtuigen.
  • Conversies en acties win je daarom meestal pas als mensen meermaals met je bedrijf en je boodschap in contact zijn gekomen.
0x0-smart-fill-85 (33)

Drie fases van de LinkedIn Ads funnel

1. Awareness

De eerste (bovenste) fase van de funnel is waar je jouw doelgroep bewust gaat maken van je bedrijf en je producten/ diensten. Hier ga je advertenties richten op mensen in je doelgroep die je bedrijf nog niet kennen en nog onbekend zijn met wat je voor hen kan doen en kan betekenen. Klikken en conversies op je website zijn in deze fase niet belangrijk, de focus ligt op het bereik en aantal weergaven van je advertenties.

In deze fase werk je best met video's en ga je focussen op de problemen en/of behoeften van je doelgroep en hoe jouw unieke aanpak of producten hierbij kunnen helpen. Via video’s adverteren op LinkedIn is bovendien relatief goedkoper als je slim omspringt met de instellingen van je advertenties. Zo kan je instellen om enkel te betalen als een gebruiker langer dan 3 seconden naar je video kijkt.

 

Hoe pak je dit aan?

  • Je kiest merkbekendheid of videoweergaven als doelstelling 
  • Je target een koude, relevante doelgroep (o.b.v. functietitels, branches, demografische gegevens, etc.)
  • Je gebruikt een video-advertentie

2. Consideration

De tweede (middelste) fase van je funnel is de fase waarin je je doelgroep, en met name je prospecten, warm gaat maken voor je producten/ diensten. In deze fase ga je iedereen die 50% van de video's in de awareness-fase heeft bekeken retargetten met een nieuwe advertentie. Zo ga je gerichter en efficiënter adverteren: je toont enkel je advertenties aan die gebruikers waar je zeker van weet dat ze ook geïnteresseerd zijn in wat je hebt te bieden.

In deze fase communiceer je al iets directer naar je prospecten, maar je legt nog niet de focus op het maken van een afspraak. Je gaat eerst hun vertrouwen winnen door hen (gratis) jouw product te laten uitproberen of je lead magnet  te laten downloaden. Dit zijn documenten zoals e-books, rapporten, whitepapers en checklists, maar ook gratis trials, productdemo’s en webinars.

 

Hoe pak je dit aan?

  • Je kiest als doelstelling websitebezoeken of websiteconversies
  • Je target onderstaande doelgroep
    • Iedereen die 50% van je eerste video heeft bekeken
    • Eventueel: websitebezoekers die relevante pagina's hebben bekeken
  • Je gebruikt afbeelding-advertenties

3. Conversion

De laatste (onderste) fase van de funnel is waar je je doelgroep gaat overtuigen om jouw product te kopen of je te contacteren voor een afspraak.

Via de contactgegevens die je hebt verzameld kan je je prospecten op de hoogte houden van je bedrijf en je producten/ diensten. Door hen steeds hands-on kennis te laten maken met je producten/diensten en hen waardevolle content te blijven bieden, bouw je een relatie met je prospecten en ga je hen omzetten in trouwe en vaste klanten. Hier ga je dan uiteindelijk de belangrijke conversies behalen waar je naartoe hebt gewerkt. De nieuwe, trouwe klanten zijn binnen en de marathon is uitgelopen.

 

Hoe pak je dit aan?

  • Je gebruikt e-mailmarketing (automation) om je leads warm te maken om klant te worden
  • Op LinkedIn: je kiest de doelstelling websiteconversies en target de doelgroep waarvan je contactgegevens hebt verzameld

Ready to go pro op LinkedIn?

Met LinkedIn Ads geef je je online marketing een extra professionele twist. Twijfel je nog over hoe je dit moet aanpakken of heb je nog andere vragen? Contacteer ons via onderstaand formulier en we nemen snel contact met je op!