Het einde van het jaar nadert razendsnel. Dat betekent dat het tijd is om vooruit te kijken naar het komende jaar en na te denken hoe je jouw bedrijf naar nieuwe hoogten kan tillen. Een essentieel onderdeel van dit proces is het opstellen van een effectief marketingplan voor 2024. In dit blogbericht nemen we je stap voor stap mee door het proces zodat je goed voorbereid aan het nieuwe jaar kan beginnen.
Een doordachte strategie is van cruciaal belang als je succesvol marketing wil inzetten voor jouw bedrijf. Maar wat maakt een marketingstrategie nu écht effectief? Het gaat niet alleen om het hebben van een plan, maar ook om het begrijpen van de nieuwste ontwikkelingen en trends in de markt. Een strategie die is afgestemd op de behoeften en verwachtingen van je doelgroep, zal veel succesvoller zijn dan een generieke aanpak.
1. Analyseer het afgelopen jaar grondig
Voordat je vooruit kan kijken, is het belangrijk om even stil te staan bij afgelopen jaar. Wat waren de successen en uitdagingen? Welke aanpak heeft het best gewerkt? Welke kanalen zorgden voor de meeste aanvragen?
Start dus met een grondige analyse van:
- Doelstellingen: werden je doelstellingen van afgelopen jaar behaald? Waarom wel, waarom niet?
- Websitebezoekers: waren dit meer of minder bezoekers dan het jaar ervoor? Welke maanden/periodes genereerden de meeste bezoekers?
- Demografische gegevens: vanuit welke regio’s werd de website het meest bezocht? Welke apparaten werden er gebruikt om de website te bezoeken?
- Gedrag: welke pagina’s werden het meest bekeken? Hoe lang spendeerden de bezoekers gemiddeld op de website?
- Acquisitie: welke kanalen zorgden voor het meeste websiteverkeer? Maar ook: welke kanalen genereerden de meest kwalitatieve bezoekers?
- Conversies & ROI: via welke kanalen werden de meeste aanvragen gegenereerd? Hoeveel budget werd er gespendeerd via elk kanaal en wat was de uiteindelijke opbrengst?
De analyse van deze cijfers, zal meteen de nodige inzichten geven voor de ontwikkeling van je nieuwe marketingplan.
We geven je graag een concreet voorbeeld. Stel dat je vorig jaar enorm hard hebt ingezet op blogs. Via de antwoorden op onderstaande vragen kan je achterhalen of je dit volgend jaar opnieuw zou moeten doen:
- Hoe vaak werd elk blogbericht gelezen?
- Hoelang werd elk blogbericht gelezen?
- Via welke kanalen kwamen bezoekers bij de blogs terecht?
- Werden er conversies gegenereerd via de blogberichten?
2. Stel meetbare doelen op
Formuleer duidelijke doelen die je wilt bereiken in 2024. Deze doelstellingen moeten aansluiten bij de algemene doelstellingen van je bedrijf. Of het nu gaat om het verbeteren van de naamsbekendheid, het vergroten van het aantal (kwalitatieve) leads of het verhogen van de omzet. Het belangrijkste is dat je doelen specifiek, meetbaar, haalbaar, relevant én tijdsgebonden zijn (SMART). Zonder een goede nulmeting, is het straks namelijk moeilijk te bepalen of je marketinginspanningen succesvol zijn geweest.
We nemen de doelstelling “Naamsbekendheid verbeteren” als concreet voorbeeld.
- Specifiek: een stijging van 20% in de naamsbekendheid behalen
- Meetbaar: een stijging van 20% in het zoekvolume op de eigen merknaam én een stijging van 20% in het algemeen websiteverkeer (een stijging van 10% in het direct verkeer en 10% in het referral verkeer)
- Haalbaar: zijn bovenstaande KPI’s haalbaar? M.a.w. als je de voorgaande jaren telkens een daling had in je websiteverkeer, is een stijging van 20% dus niet haalbaar.
- Relevant: zijn je vooropgestelde KPI’s relevant genoeg om naamsbekendheid te meten?
- Tijdsgebonden: indien je een stijging van 20% tegen eind 2024 wil behalen, zou er elk kwartaal een stijging van minstens 5% zichtbaar moeten zijn.
3. Ken je doelgroep
Om effectief te kunnen communiceren, is het essentieel om je doelgroep nauwkeurig te definiëren. Je kan namelijk geen relevante marketingacties bepalen als je je doelgroep niet 100% begrijpt.
- Definieer verschillende doelgroepen die interessant kunnen zijn en waarop de communicatie afzonderlijk afgestemd kan worden: B2B, B2C, overheidsbedrijven, potentiële medewerkers, …
- Formuleer één of meerdere persona’s per doelgroep: “B2B of Bedrijven” kunnen een doelgroep zijn. Zorg er echter voor dat je deze doelgroep specifieker onderverdeelt, bv. aannemers, projectontwikkelaars, architecten, … Een aannemer zal namelijk heel andere info willen lezen dan een architect.
- Denk inhoudelijk na over de persona’s
- Demografische gegevens: leeftijd, geslacht, regio, …
- Beleving: wie deze doelgroep is en waarom deze doelgroep jouw bedrijf nodig heeft
- Oplossingen: naar welke oplossingen is deze persona op zoek?
- Informatie: welke informatie heeft deze doelgroep nodig om een beslissing te kunnen maken?
💡 TIP: maak een lijst van je 20 beste klanten en maak persona’s op basis van de contactpersonen binnen deze bedrijven.
4. Kies de juiste marketingkanalen
De keuze van je marketingkanalen is afhankelijk van je analyse, je doelstellingen en je doelgroep.
- Analyse: welke kanalen genereerden vorig jaar de gewenste resultaten? Welke kanalen zorgden voor verlies?
- Doelstellingen: om naamsbekendheid te genereren, kies je eerder voor kanalen zoals social media, blogs of e-mailmarketing. Wil je meer leads genereren, dan zijn betaalde advertenties wellicht een beter idee.
- Doelgroep: begrijp waar je doelgroep online tijd doorbrengt, welke platformen ze gebruiken en welke soort content ze graag lezen.
Zorg er bovendien ook voor dat je kanalen op elkaar afgestemd zijn om in te spelen op de customer journey. Niet elke potentiële klant zal meteen contact opnemen na het zien van één advertentie. Elk marketingkanaal heeft zijn eigen sterke punten. Door ze op elkaar af te stemmen, kun je een samenhangende en krachtige boodschap creëren die zich over verschillende platformen verspreidt.
5. Budgettering en jaarplanning
Je marketingplan voor 2024 is nu bijna compleet! Giet alle bevindingen in een duidelijke jaarplanning, inclusief budgetten.
- Bepaal eerst je totaalbudget
- Kies een budgetsleutel per kanaal: uit je analyse weet je welke kanalen het meeste opbrengen en welke dus ook het meeste budget zouden moeten krijgen. Door prioriteiten te stellen, voorkom je versnippering en maximaliseer je de impact van je investeringen.
- Bereken je advertentiebudgetten: hoeveel kost een click via Facebook? Hoeveel kost een click via Google Ads? Houd hierbij rekening met piekperiodes.
- Houd rekening met onvoorziene kosten: naast de geplande kosten, is het belangrijk om ruimte te bewaren voor onvoorziene uitgaven. Denk aan marktveranderingen of onverwachte kansen en uitdagingen.
6. Meten is weten
Voor de laatste stap keren we terug naar de allereerste stap. Analyseer regelmatig de resultaten en pas je strategie aan waar nodig. Flexibel reageren op veranderingen is essentieel voor een succesvol marketingplan.
Als het goed is, heb je bij het opstellen van je doelstellingen voor 2024 ook meteen de bijhorende KPI’s geformuleerd (aantal leads, conversiepercentage, websiteverkeer, ROI, …). Analyseer deze KPI’s per kwartaal om te kijken in hoeverre je je doelstellingen behaald hebt. Door regelmatig je KPI’s te meten, krijg je inzicht in wat wel en niet werkt in je marketingstrategie. Hierdoor kan je je aanpak optimaliseren en de beste resultaten blijven behalen.
Met deze tips ben je klaar om morgen aan de slag te gaan met een marketingplan voor 2024. Houd altijd je marketingdoelstellingen in het achterhoofd, wees flexibel en blijf altijd leren & verbeteren. Succes! 😉
Hulp nodig bij je marketingplan?
Vind je het moeilijk om een marketingplan op te stellen? Of heb je er gewoonweg de tijd niet voor? Contacteer ons gerust. Onze marketeers helpen je graag!