
Cookies, iedereen kent ze ondertussen wel. Ze zorgen voor die vervelende pop-ups bij elke website die je bezoekt en die je liefst zo snel mogelijk weer van je scherm doet verdwijnen ;-) Ook bij marketeers hebben deze pop-ups al voor heel wat frustraties gezorgd, omdat heel veel mensen er wél bewust mee omgaan en de cookies niet accepteren. Hierdoor ging er de laatste tijd heel wat interessante data verloren.
In deze blog lees je meer over cookies, het dataverlies in onze standaard analysetool Google Analytics en hoe we dit probeerden op te lossen!
Wat zijn cookies?
We beginnen bij de basis: de cookies. Cookies zijn kleine elementjes die op je website worden toegevoegd om allerlei zaken te meten. Sommige cookies zijn noodzakelijk om de website te laten functioneren, anderen helpen dan weer bij de gebruiksvriendelijkheid en onthouden bijvoorbeeld jouw taalinstellingen, anderen worden gebruikt om gebruikers- en gedragsstatistieken bij te houden. Een laatste groep cookies wordt bijgehouden door externe partijen en wordt gebruikt voor marketingdoeleinden of ‘embedded content’. Deze laatste groep worden ‘third party cookies’ of ‘derde partij cookies’ genoemd.
First party cookies
First party cookies zijn cookies die eigendom zijn van én gebruikt worden door de eigenaar van de website zelf (de eigen of ‘eerste’ partij van de website). Deze cookies worden niet doorgegeven aan externen.
Third party cookies
Third party cookies worden op de website geplaatst om informatie en data door te sturen naar anderen of ‘derden’. Een van deze derde partijen is bijvoorbeeld Meta, die de informatie van jouw websitebezoek gebruikt om jou gepersonaliseerde content en advertenties te kunnen tonen op Facebook of Instagram.
Derde partij cookies worden, met oog op een cookieless future, stilaan uitgefaseerd door browsers. Zo worden deze niet meer geaccepteerd door Safari (Apple) en Mozilla Firefox. Ook Google Chrome geeft gebruikers de optie om deze volledig te blokkeren.

R.I.P. Google Analytics?
Wegens de veranderingen in het Europese reglement rond privacy en dataverzameling, introduceerde Google in maart 2024 de Google Consent Mode V2. Met deze nieuwe Consent Mode veranderde de manier waarop Google Analytics gebruikers op een website mocht registreren.
Voorheen werd elke gebruiker op een website gemeten tot de analytische cookies geweigerd werden. Vanaf maart 2024 werd een gebruiker pas gemeten vanaf deze cookies worden geacccepteerd. Deze verandering deed de data in Google Analytics bij vele klanten kelderen: de daling in gebruikers was gemiddeld 30 tot 60 %.
Hoewel Google deze verandering probeert te compenseren met gedragsmodellering en zo de data ‘opvult’, heeft dit nog steeds grote gevolgen voor de statistieken. Door dit dataverlies weet je dat je werkt met slechts een deel van de data, waardoor je geen gegronde conclusies kan trekken en er vooral niet meer juist vergeleken worden met data van vorig jaar.

Overschakelen op first party tracking
Om onze klanten toch nog juiste of zo juist mogelijke inzichten te kunnen geven in de websitegebruikers, probeerden we een gepaste oplossing te zoeken.
SST of Server Side Tracking
De eerste globale oplossing die naar voor werd geschoven, was het meten van gebruikers via Server Side Tracking. Hierbij zet je een eigen server op waarnaar de data gestuurd wordt. Deze server is first party. Vanaf deze server stuur je de nodige data door naar de derde partijen, waardoor zij wel alle data hebben, maar deze officieel op je website geregistreerd worden als ‘eerste partij’.
Na heel wat intensieve opzoekingen, testen, installaties, testen, analyseren en nog eens testen, bleek Server Side Tracking voor onze klanten helaas geen grote verschillen met zich mee te brengen. Er werd gemiddeld zo’n 5 tot 15 % meer activiteit gemeten op de website, wat ons helaas nog niet tot het niveau van ervoor bracht. De kost die hiermee gepaard ging, was deze stijging niet waard.
Alternatieven zoals Matomo en Plausible
Ondertussen werken we bij Innomedio met alternatieve metingstools zoals Matomo en Plausible. Deze metingstools werken met een eigen server (volledig first party) waarbij alle data volledig in het eigendom is van de eigenaar, ze anonimiseren data en IP-adressen en koppelen de data niet met andere eigen platformen (zoals Google data gebruikt voor Google Ads, Youtube, en dergelijke). Daarnaast tracken ze de data niet via cookies, waardoor elke gebruiker gemeten kan worden (of hij/zij nu bewust met de cookiebanner omgaat of zomaar wegklikt).
Hoewel deze nieuwe tools, met Matomo in het bijzonder, voor onze marketeers soms buiten de comfortzone liggen - in tegenstelling tot de interface van Google Analytics waar we na al die jaren blindelings doorheen dansen -, zien we de voordelen én vooral de verschillen in verzamelde data! Zodra we door deze verkenningsperiode zijn en alle geheimen van Matomo hebben ontdekt, zullen we wellicht niet meer terug willen ;-)
Onze cookieless future
De cookieloze toekomst verandert de manier waarop en hoeveel data we kunnen verzamelen en analyseren ingrijpend. Daar third party cookies verdwijnen en Consent Mode zorgt voor dataverlies in Google Analytics, moeten we op zoek naar alternatieve oplossingen. Server Side Tracking kan deels helpen, maar blijkt - voor onze klanten - geen wondermiddel.
Privacyvriendelijke tools zoals Matomo en Plausible bieden een duurzaam alternatief waarbij data eigendom blijft van de websitebeheerder. De overstap vraagt wat aanpassing, maar zorgt uiteindelijk voor betrouwbaardere en toekomstbestendige inzichten. We zijn benieuwd wat deze aanpassingen ons nog zullen brengen!
Hulp nodig bij het analyseren van jouw data?
Wij denken graag met je mee en zetten de juiste tools slim voor je in. Neem contact op en ontdek wat Innomedio voor jouw bedrijf kan betekenen.