Social Search: hoe SEO je beter helpt scoren op social media

[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (76)

Wie aan SEO denkt, denkt waarschijnlijk aan de organische vindbaarheid in Google. Maar wist je dat er tegenwoordig ook heel wat andere manieren zijn om je online vindbaarheid te boosten? Hoewel Google nog steeds de nummer 1 zoekmachine is, wint social SEO steeds meer aan populariteit.

Social search, ook wel bekend als social SEO, blijkt een krachtige maar soms onderbenutte strategie voor ondernemers. Nochtans, het optimaliseren van relevante zoekwoorden, ALT-teksten, titels en profielen volgens het zoekgedrag van jouw doelgroep, kan leiden tot aanzienlijk meer verkeer naar je website.

In dit blogbericht nemen we je mee door de verschuivingen van het marketinglandschap en delen we waardevolle inzichten over hoe je jouw zichtbaarheid en vindbaarheid kunt vergroten via sociale media. Ben jij klaar om jouw online aanwezigheid naar nieuwe hoogten te tillen?

Is social search interessant voor mijn bedrijf?

Vooral de doelgroep 16-24 jaar (Gen Z) geeft de voorkeur om op social media onderzoek te doen naar merken in plaats van via een zoekmachine. Maar liefst 74% gebruikt TikTok Search en 51% verkiest het platform zelfs boven Google.

Alle sociale media zien een sterke groei in gebruikers, maar Instagram en TikTok kennen de sterkste groei in België. Desondanks liggen ze nog altijd ver achter op Facebook, dat door 69% van de Belgen ouder dan 12 jaar wordt gebruikt. Facebook staat aan de leiding met 70% van de gebruikers die dagelijks inlogt, tegenover 63% op Instagram en 64% op TikTok.

Het profiel van de gebruikers varieert sterk tussen de verschillende netwerken.

  • Facebook is goed vertegenwoordigd in alle leeftijdsgroepen, zowel onder mannen als vrouwen. 2/3 van de gebruikers zijn tussen 25-65 jaar
  • Bij Instagram is 2/3 van de gebruikers tussen 15-45 jaar
  • TikTok is nog meer geconcentreerd bij jongeren met 2/3 van de gebruikers tussen 12-35 jaar oud

28% van de vrouwen gebruikt voornamelijk Pinterest (tegenover 11% mannen). LinkedIn is dan weer duidelijk mannelijker: 21% van de mannen gebruikt het en 13% van de vrouwen.

 

Op welk netwerk zet ik het beste in?

  • LinkedIn: dé plek voor professioneel netwerken. Het is ideaal voor B2B-communicatie en het vinden van talent
  • Facebook: gezien het brede bereik en het dagelijks gebruik, is dit een uitstekend platform voor merkbekendheid en community-building. Zowel voor B2B- als B2C-marketing
  • Instagram: als je een jonger publiek wil bereiken en je merk visueel wil presenteren. Vooral sterk in B2C en lifestyle branding
  • TikTok: als je merk een jonge, hippe uitstraling heeft en je wil experimenteren met korte, boeiende video’s, is TikTok een platform om in de gaten te houden
  • Pinterest: een krachtig platform voor visuele content en effectief voor verschillende bedrijven, van lifestylemerken tot e-commerce. Het is vooral nuttig wanneer je je (vrouwelijke) doelgroep wil inspireren.
[Innomedio] Foto's nieuwe website (dienstenpagina's) (4)

Hoe zet ik als bedrijf in op social search?

Heb je ontdekt of social search interessant is voor jouw bedrijf? En weet je op welk kanaal je het best kan focussen? Dan is het nu tijd om te onderzoeken hoe je jouw bedrijf nog zichtbaarder kunt maken op deze platforms.

 

Social zoekwoordenonderzoek

Het belang van zoekwoorden groeit continu en content wordt op steeds meer manieren gevonden. Doe niet alleen zoekwoordenonderzoek voor je website maar bekijk ook welke termen binnen social media gebruikt worden. De zoekintentie op sociale media kan vaak verschillen van wat iemand in Google intypt.

Binnen Google is iemand namelijk al heel gericht op zoek (Think- & Do-fase) terwijl er binnen social media meer inspiratie wordt opgedaan (See-fase).

Bij de meeste kanalen kun je gebruik maken van de zoekbalk en worden er direct suggesties gegeven. Deze suggesties zijn gerelateerd aan zoektermen die jij of andere gebruikers hebben ingetypt. Enkele andere tips:

  • Verken populaire hashtags: analyseer welke termen vaak worden gebruikt.
  • Doe een concurrentieanalyse: onderzoek de accounts van concurrenten om te zien welke zoekwoorden en termen zij gebruiken
  • Analyseer insights & statistieken: als een bedrijfsprofiel hebt, kan je op de meeste kanalen bekijken welke content goed presteert bij het publiek
  • Gebruik de advertentiefunctie: analyseer de beschikbare targetingopties om inzicht te krijgen in interesses en demografische gegevens
  • Neem deel aan groepen: ontdek in de discusseis welke onderwerpen er spelen
  • Bekijk de explore-pagina (Instagram) of de ontdek-pagina (TikTok): verken trending video’s en onderwerpen.

 

Social trends

Hoe krijg je inzicht in welke trends op dit moment belangrijk zijn? Welke hashtags en zoekwoorden realiseren het meeste bereik? Via het TikTok Creator Center is het heel makkelijk om inzicht te krijgen welk hashtags, geluiden, video’s en creators aan het stijgen zijn.

Ook op Pinterest is er een uitgebreidere tool beschikbaar om de trends te signaleren. Via Pinterest Trends kan je zien wat de trends zijn die bij je pins passen of welke trends in populariteit stijgen bij je doelgroep.

Optimalisatietips voor social search

Elk platform heeft zijn eigen algoritme en eigenschappen. Wat voor Pinterest werkt, kan voor TikTok totaal de tegenovergestelde effecten hebben. Er zijn echter welke enkele optimalisatietips voor alle platformen gelden.

  1. Schrijf de juiste copy: gebruik relevante zoektermen en schrijf de juiste copy voor de doelgroep die je wil bereiken. Optimaliseer titels & beschrijvingen met zoekwoorden.
  2. Optimaliseer je pagina, profiel of bio: omschrijf wat je doet en waar de doelgroep bij jou voor terecht kan. Voeg hier ook relevante zoektermen aan toe.
  3. Kies kwalitatief beeldmateriaal: voeg altijd de ALT-teksten in. Dit helpt de sociale media om je afbeeldingen beter te begrijpen.
  4. Gebruik hashtags: relavante hashtags kunnen helpen om je content aan gerelateerde content te koppelen en zo de zichtbaarheid te vergroten. Gebruik daarnaast ‘branded hashtags’ die je bedrijfsnaam bevatten.
  5. Ondertitel je video’s: verwerk zoektermen in de beschrijving of spreek luidop zoekwoorden uit. Sommige kanalen analyseren zelfs waarover je praat.
  6. Blijf lokaal: lokale SEO is niet alleen op je website maar ook op social media relevant. Gebruik waar mogelijk geotags zodat je content in het lokale algoritme verschijnt. Zeker voor restaurants, hotels, evenementen & lokale ondernemingen is lokale vindbaarheid van groot belang.
  7. Zorg voor engagement: sociale media hechten veel waarde aan de betrokkenheid met je content. Content met een hoge betrokkenheid (reacties, likes, shares, …) hebben de neiging om beter te scoren.

Klaar om jouw online aanwezigheid naar nieuwe hoogten te tillen?

Het landschap van online marketing evolueert continu en social search blijkt een sleutelrol te spelen in het vergroten van jouw online zichtbaarheid. Nu je op de hoogte bent van de impact van social SEO en de groeiende populariteit van diverse kanalen, is het tijd om strategisch te bepalen waar jouw bedrijf het best kan schitteren.