Een webshop ontwikkelen is een hele investering. Om deze terug te kunnen verdienen, zorg je er best voor dat je webshop zo autonoom & efficiënt mogelijk werkt. Dat kan je realiseren door je ERP-systeem te koppelen met je webhop voor de ultieme transparantie in data.
Jarenlang bleven ERP-systemen van webshops gescheiden. Vooral door de technische kant van de zaken leek een koppeling moeilijk te realiseren. Zo werden er vaak verschillende technologieën gebruikt voor beiden of waren de databanken niet compatibel. Toch kent een koppeling tussen je ERP-systeem en webshop tal van voordelen, en precies daarom zijn we blij dat beide systemen dichter en dichter naar elkaar toe komen.
Jouw ERP optimaal benutten
Vandaag maakt 95% van de bedrijven al gebruik van een ERP of een Enterprise Resource Planning systeem. Een ERP is het ideale systeem om bedrijfsadministratie, ordering, logistiek en dergelijke efficiënt te kunnen verwerken. Met andere woorden, de workflow in jouw bedrijf is met een ERP-systeem inmiddels voor een groot deel geautomatiseerd.
In een ERP ligt de focus vooral op productgegevens en door deze te koppelen met een webshop worden deze dus automatisch overgenomen. Daarnaast laat een koppeling ook toe om transparanter en tijdbesparender te werken over verschillende afdelingen. Voert de ene afdeling iets in, dan kan een andere afdeling hier ook mee aan de slag, dankzij de automatische overname van gegevens. Lees; minder tijd verliezen met handmatig overdragen én minder kans op fouten.
Voordelen van de koppeling tussen ERP & webshop
Hieronder lichten we graag enkele voordelen toe van een koppeling tussen je ERP en webshop zodat je ook in de toekomst snel & efficiënt kan blijven werken.
1. Je bent reeds vertrouwd met het ERP systeem
Jezelf of je medewerkers een nieuw systeem gewoon maken? Ain’t no one got time for that! Dankzij een koppeling blijf je gewoon verder werken met het ERP waar je reeds bekend mee bent. De koppeling tussen je ERP en webshop zorgt ervoor dat alle data netjes heen-en-weer verzonden wordt, zonder manuele tussenkomst. Handig toch?
2. Geen dubbele info te beheren
Klantgegevens, productinfo, voorraad worden continu gesynchroniseerd tussen beide partijen. Hierdoor zullen deze gegevens in slechts één systeem moeten worden aangepast, hetzij in het ERP door het bedrijf, hetzij in de webshop door de klant voor zijn klantgegevens. Het ander systeem volgt automatisch de gemaakte wijzingen. Nieuwe klanten via de webshop? Deze worden automatisch mee opgenomen in het klantenbestand in je ERP. Nieuwe producten in je ERP? Deze worden automatisch mee opgenomen in het productgamma.
3. Vlottere workflows
Een koppeling tussen je ERP-systeem en je webshop zorgt ervoor dat er als vanzelf betere workflows ontstaan. Je kiest immers voor zoveel mogelijk automatisatie. Bestelt er iemand iets in je webshop, dan zorg je voor een automatische bevestigingsmail van de bestelling. Deze bevat dan de nodige informatie over de status van de bestelling, de praktische zaken van levering en je eigen contactgegevens.
Een ERP-systeem laat daarnaast ook toe om een bestelling meteen naar de juiste interne afdeling door te sturen. Tenslotte kan je ook de automatische koppeling maken met de boekhouding, zodat aan het einde van het proces ook de facturatie kan geautomatiseerd worden.
Zo kom je uiteindelijk bij een zo goed mogelijk geautomatiseerd proces dat efficiënt verloopt.
4. Actuele productgegevens
Wanneer je een product aanpast in jouw ERP zullen deze wijzigingen automatisch in je webshop worden doorgevoerd. Is een product (tijdelijk) niet meer voorradig? Je webshop weet het en meldt dit aan je klanten. Hierdoor bezorg je online steeds correcte & up-to-date informatie aan je klanten, zonder er zelf ook maar iets voor te moeten doen. Een win-win situatie voor beide partijen dus.
En daar blijft het niet bij. Het ERP-systeem koppelt niet alleen de voorraadgegevens met de webshop, maar ook artikelomschrijvingen en prijzen. Zo heb je overal steeds dezelfde informatie, wat de nodige transparantie biedt voor jezelf én voor je webshopklanten.
5. Real-time orderdata
Er is niets zo vervelend dan een onbekende status van je bestelling waar je vol ongeduld op zit te wachten. In het ERP is deze informatie altijd netjes & correct ingevuld, maar in de webshop ontbreekt dit vaak nog. Met een koppeling tussen beide systemen worden alle status updates automatisch doorgestuurd naar je webshop, met een weergave in een afgeschermd klantenportaal. Automatische status updates met een eventuele trackingcode via e-mail of zelfs SMS? Perfect mogelijk. Dat, en nog veel meer!
6. Voordelen voor marketing & verkoop
Een webshop bevat een schat aan informatie. Zo kan je zien welke artikelen vaak verkocht worden en in welke periode. Daarnaast kan een webshop ook tonnen inzicht bieden in het klikgedrag van klanten. Dit laat je toe om de inrichting van je webshop steeds beter te gaan optimaliseren. Gebruiksvriendelijkheid staat hierin centraal, zeker wanneer het aankomt op het afronden van het verkoopproces en de betaalmogelijkheden. Al deze zaken zijn makkelijker te beheren na het koppelen van je webshop met je ERP-systeem.
Ook je marketingteam zal blij zijn met de inzichten die je uit een webshop haalt. Op deze manier kan je aanbiedingen en aanbevelingen gaan personaliseren voor bepaalde klanten.
Bepaalde (marketing) optimalisaties kunnen eenvoudig beheerd worden vanuit een ERP, denk maar aan SEO-optimalisaties voor betere vindbaarheid van je webshop online.
Zie? De mogelijkheden na koppeling van je ERP-systeem met je webshop zijn eindeloos. Er zijn tal van voordelen aan verbonden die je interne én verkoopprocessen efficiënter kunnen maken.
Wil je meer info over koppelen met ERP systemen?
Wij maken met plezier vrijblijvend een afspraak om kennis te maken. Zo kunnen we luisteren naar je verhaal en kijken hoe we je van dienst kunnen zijn.