SEA of search engine advertising

Wil je snel resultaat behalen in Google? Dan bieden advertenties de oplossing. Maar SEA biedt nog veel meer mogelijkheden. Ontdek hieronder alles wat je moet weten!
SEA

We starten met een SEA-audit

Bij SEA zijn er heel wat verschillende opties om tussen te kiezen. Daarom starten we altijd met de basis: welk soort advertenties helpen bij jouw onderneming? Vervolgens gaan we als volgt te werk.

01.

SEA-analyse

We nemen eerst je huidige aanpak en strategie grondig onder de loep. We kijken dan welke advertentiecampagnes en -types het meest geschikt zijn voor op in te zetten.

02.

Zoekwoordenonderzoek

Aanvullend op de SEA-analyse voeren we ook een zoekwoordenonderzoek, waar we een rapport voor opstellen. Hierdoor krijgen we duidelijke inzichten in de maandelijkse zoekvolumes van specifieke zoektermen. Zo kunnen we je advertenties en advertentiecampagnes verbeteren op basis van die specifieke zoektermen die belangrijk zijn voor je bedrijf.

03.

Opstellen & invullen van je campagnes

Voor het opstellen en invullen van je campagnes gebruiken we meestal Google Ads. Op basis van onze SEA-analyse en zoekwoordenonderzoek kiezen we de meest geschikte campagnetypes en doelen voor je bedrijf. Stellen we enkel zoekadvertenties in? Bereiken we je doelgroep via display- en videoadvertenties? Of zetten we in op shopping-advertenties? Er zijn meer mogelijkheden dan je denkt.

04.

Evaluatie & optimalisatie

Na de setup van de campagnes stoppen we natuurlijk niet. Om de beste resultaten te garanderen volgen we maandelijks de resultaten mee op en optimaliseren we waar nodig. Je krijgt ook maandelijks een rapport met de behaalde resultaten en bespreken we met jou hoe we deze nog kunnen verbeteren.

Innomedio als Google partner

Als een gecertificeerde Google Partner ondersteunen we al onze klanten optimaal als het op Google Ads aankomt. Onze digitale specialisten behalen jaarlijks een nieuwe Ads-certificering en navigeren blindelings door het online advertentielandschap. Zij weten exact hoe SEO en SEA op maat van je bedrijf en doelstellingen te implementeren en helpen je gaandeweg altijd verder.  

Dus of je nu wil beginnen met Google Ads of je huidige aanpak naar een hoger niveau wil tillen, bij ons ben je altijd aan het juiste adres.

Ontwerp zonder titel (26)

Wat is SEA?

SEA staat voor search engine advertising en is een vorm van betaald adverteren waarbij je advertentieruimte koopt binnen zoekmachines. Je promoot op deze manier je producten en/of diensten in de zoekresultaten van zoekmachines. Bij SEA komt je advertentie ook direct bovenaan de zoekpagina’s te staan of verschijnt deze in het zoeknetwerk van de zoekmachine.

 

Verschillende doelstellingen

SEA kan worden ingezet voor verschillende doelstellingen te bereiken:

  • Meer naamsbekendheid creëren bij een doelgroep die je nog niet kent
  • Je doelgroep informeren
  • Meer verkoop of leads genereren

Wat is het verschil tussen SEA en SEO?

Hier zie je tevens duidelijk de verschillen tussen SEA en SEO. Bij SEO zet je in op organische zoekresultaten en is eerder een lange termijn strategie. Het kan dus langer duren voordat je jouw inzet bij SEO vertaalt ziet in de zoekresultaten. Ook is je positie bovenaan de pagina niet gegarandeerd. Bij SEA daarentegen betaal je dus voor je positie in de zoekresultaten en sta je wel direct bovenaan.  

Nog een belangrijk verschil tussen SEO en SEA is de mate waarin je je resultaten kan opvolgen. Bij SEO is de opvolging van je resultaten een constant en cruciaal proces als je goed wil blijven scoren. Bij SEA is opvolging ook belangrijk, maar kan je dit gerichter doen. Zo kan je bijvoorbeeld direct zien hoeveel een campagne heeft gekost en hoeveel klikken en conversies die campagne je opleverde.

Adverteren via Google Ads

Een van de beste en gebruiksvriendelijke platformen voor SEA-campagnes is via Google Ads. Met deze campagnes kan je namelijk:

  • Je online bereik vergroten en meer (potentiële) klanten bereiken
  • Doelgericht adverteren en zelf kiezen waar en wanneer je jouw doelgroep bereikt
  • Zelf de volledige controle over je budget houden
  • Lokaal, nationaal of internationaal adverteren

 

Google Ads-campagnes

Het instellen en inrichten van je advertenties doe je steeds in advertentiecampagnes. Het eerste wat je dan ook in Google Ads moet doen om te beginnen met adverteren, is het aanmaken van een advertentiecampagne. Hier moet je kiezen voor een campagnetype en -doel.

Het campagnetype dat je kiest bepaalt waar je doelgroep je advertenties zullen zien. Hier kan je dan ook nog aanpassingen maken met betrekking tot je doelgroep en de specifieke plaatsen waar je advertenties zullen verschijnen.

Hieronder krijg je een beeld van de verschillende soorten campagnetypes.

Google zoeknetwerk: adverteer waar je wordt gezocht

Met campagnes in het zoeknetwerk worden tekstadvertenties bovenaan de resultatenpagina van de zoekmachine weergeven. Op basis van een zoekwoordonderzoek, zoals bij SEO, kies je een aantal specifieke zoekwoorden waarop je graag wil verschijnen in de zoekmachine. Het budget dat je aan een campagne uitgeeft bepaal je zelf. Je betaalt ook enkel wanneer iemand effectief op je advertentie klikt.

0x0-smart-fill-85 (3)

Trek de aandacht van je doelgroep met display- & video-advertenties

Als je adverteert in het Google Display Netwerk, worden je advertenties weergegeven in een groot netwerk van websites en apps. Hier gaat het trouwens niet enkel om tekstadvertenties, maar ook om visuele advertenties met foto’s en video’s. Zo kan je jouw doelgroep bereiken terwijl ze een YouTube-video bekijken.

Via het Google Display Netwerk kan je zo je doelgroep bereiken op hun favoriete en meest bezochte websites en apps. Op deze manier toont Google dus je advertenties aan de juiste doelgroep op de juiste plaats en op het juiste moment.

Het Google Display Netwerk is daarom ook ideaal om aan remarketing doen. Hiermee kan je bijhouden welke pagina’s iemand op je website bezoekt en zo gericht adverteren naar die persoon als die je website verlaat. Als iemand dan bijvoorbeeld in je webshop een item bekijkt maar niet koopt, kan je met remarketing alsnog die persoon bereiken en zo toch overtuigen om te kopen.  

0x0-smart-fill-85 (4)

Zet je producten in de kijker met Google Shopping campagnes

Wanneer je een webshop hebt zijn Google Shopping campagnes een interessante optie. Googlegebruikers die naar een specifiek zoeken, zien vaak een reeks gerelateerde producten naast de zoekresultaten. Daarnaast heeft Google een shoppingnetwerk.

Je doelgroep ziet met deze campagnes dus meteen jouw product met de juiste prijs en omschrijving en kan doorklikken om deze aan te kopen op jouw webshop.

0x0-smart-fill-85 (5)

SEA inzetten voor jouw bedrijf?

We helpen je hier graag mee. Lees hieronder nog meer over alle mogelijkheden of maak vrijblijvend een afspraak. We luisteren graag naar je verhaal en kijken hoe je met SEA jouw doelstellingen kan bereiken.